Svar: Fortsat meget dårlig nattesøvn
23. september 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Line
Det er for mig at se rigtig vigtigt at William forbinder det at skulle sove med noget rart og det lyder ikke til at være tilfældet i øjeblikket - Jo, hvis han får lov til at falde i søvn i din favn eller i din seng, men han lyder ikke til at føle tryghed ved hans egen seng. Du fortæller at han græder ligeså snart at godnatsangen starter og ligeså snart han ser sin seng.
Det er naturligvis et problem og hvad handler det om? Du fortæller at I har forsøgt "godnat og sov godt metoden", hvor I er gået frem og tilbage med 3 minutters interval ... men at han her græder meget og længe. En metode som så naturligt ikke skal bruges på ham, fordi han vil føle sig utryg og ladt alene, når I pludselig går og ikke reagerer på hans gråd ...
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan det foregår, når han bliver puttet. Slukker i lyset, lukker i døren eller hvad sker der? Der må være et eller andet, som gør ham utrygt, et eller andet der gør ham ked af det og som giver protesten mod hans seng ...
Det er i hvert fald alfa omega at I lige nu arbejder på at gøre William helt tryg ved det at skulle sove og sørger for at han forbinder det med noget rart. Det betyder at I naturligvis skal være der hos ham, holde ham i hånden, sidde hos ham, læse en historie eller lignende imens han ligger i sin seng. Hvis han er bange for sengen, så kan det være en god idé at få ham ud af den. Læg i stedet en madras på gulvet - her kan han ikke falde ned og slå sig og I kan sidde ved siden af ham, give ham masser af fysisk kontakt og nærhed når han skal sove og han lærer samtidig at sove på sit værelse og ikke i jeres seng.
Når han begynder at føle sig tryg ved det at skulle sove, ved stedet hvor han forventes at skulle sove, så vil det være rigtig fint at I går fra ham, men ikke længere væk end han kan fornemme og se at I er der. Det kan være at stille sig med strygetøj eller lignende i rummet, berolige ham med ord "mor er lige her, læg du dig ned, jeg passer på dig" eller lignende, så han stille og roligt lærer at han godt kan falde i søvn selv. At han ikke behøver have jer tæt fysisk på for at kunne sove. Men lige nu har han behov for jeres fysiske kontakt og nærhed og det skal I give ham - I skal i første omgang gøre ham tryg.
Håber dette hjælper jer videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske