Brev:
Fortsat meget dårlig nattesøvn
23. september 2008
Alder:
15 mdr.
Fortsat meget dårlig nattesøvn
Kære Helen
Vi kæmper fortsat med at få William til at sove. I sit 15 måneder lange liv har han måske sovet igennem 4 gange, så alle er ved at være trætte. Vi har afprøvet mange ting siden mit sidste brev, men ingenting hjælper os – frustrationen er ved at være uendelig.
Han har i lang tid været rigtig let at putte. Han er en rigtig glad og tilfreds dreng i løbet af dagen. Græder nærmest ikke, kun når han er ved at være træt, kan det for ham være svært at overskue. Vi spiser aftensmad ved 17.30-18. tiden. Bad ved 19. tiden og i seng ved 19.30-20 tiden. Vi læser en bog eller to, synger godnat sang og han er indtil for 3-4 uger siden blevet lagt vågen i seng, hvor han faldt i søvn under nusse og godnat sang. Men nu er det også ved at være svært at putte ham.
Han klamrer sig til mig når jeg putter og vil ikke ned i sin seng. Begynder at græde bare godnatsangen starter og han ser sin seng. Så de sidste mange aftner er han faldet i søvn på min arm og så lagt i sin seng sovende. Når far putter, er det det samme. Han vågner allerede igen ved 23-tiden og så starter det. Måske han vågner en eller to gange før det, men der skal han bare have sutten, et ”så så skat, læg dig ned igen” og så sover han.
Ved 23-tiden er han umulig at putte i egen seng. Han græder hjerteskærende. Så kommer han over til mig og et par enkelte gange falder han i søvn med det samme. De fleste nætter, karter han rundt og kan ikke finde ro. Han sover 30 sekunder (ligger med lukkede øjne), så sætter han sig op, græder, kan ikke finde ro, ligger sig ned igen i mine arme, sover 30 sekunder, sætter sig op igen eller roder rundt til en ny stilling, sover 30 sekunder osv. Det kan fortsætte i flere timer inden han falder i søvn. Så sover vi nogle timer og så starter det igen, hvis kl. ikke er blevet 05.45 og vi står op.
William er træt, og vi har ingen anelse om hvad der gør, at han ikke kan falde til ro. Enkelte nætter har vi haft på fornemmelsen at han har ondt (i maven måske). Disse nætter er der kun blevet ro ved hjælp af børne-panodil. Vi har været til egen læge, men han vidste ikke rigtig hvad det kunne være.
Vi har været til akupunktur 2 gange og zoneterapi 2 gange (indtil videre), ingen forandring. Zoneterapeuten mente det var ”lukkemekanismen” mellem tyk- og tyndtarm der ikke fungerer hvilket betyder opsvulmet mave og ondt/irritation. Det har hun dog ordnet (siger hun). Vi har tid hos en børnelæge om 14 dage, men åh, hvad skal vi gøre. Han har været hos ørelægen, for nogle måneder siden, da var alt normalt. Han er forkølet ret ofte (snot og hoste), og vi kan høre der er slim i lungerne. Men det bliver ikke til mere end det (endnu).
Vi har for 2 måner siden og frem til nu, vækket ham fra formiddagslur efter en time. Til eftermiddag sover han så længe han kan, hvilket max bliver 2 timer, oftest kun 5 kvarter. Det havde ingen effekt overhovedet, kun en mere træt og ked af det dreng i løbet af dagen og aftenen. Nu får han lov at sove det han vil igen, bliver til ca. 2*1½ time, max.
En normal dag forløber som følger:
5.45-06.00: vi står op, badeværelse og morgenmad. William spiser meget om morgenen, havregrød eller havregryn/cornflakes, frugt, rosiner.
07:10 ca.: Afleveres i vuggestue. Han sover typisk formiddagslur fra kl. 8.30-9. og eftermiddagslur fra kl. 12-12.30. Han spiser med stor appetit til frokost, rugbrød med alskens pålæg, grøntsager og frugt.
15:00: Hentes.
17.30-18: Aftensmad. Altspisende.
19-20: Bad og putte, og så som beskrevet først i brevet.
Med hensyn til putning har vi i en lang periode prøvet en mild ”godnat og sov godt”-metode, som anbefalet af dig med flere. Altså kun forlade ham i max 3 minutter af gangen. Han græder meget og længe. Til sidst falder han i søvn hvis man bliver der lidt ekstra, og dette måske efter et forsøg på 2 timer. Ingen effekt på nattesøvn, William kan bare ikke falde i søvn af sig selv.
Det skal nævnes, at vi i weekenderne prøver at holde samme rytme som i hverdagen. Dog hvis William kan sove lidt længere end normalt så får han lov til det. Kl. kan blive 7 inden han vågner. Så droppes formiddagsluren uden problemer, og eftermiddagsluren er fortsat kun 1½ time max, oftest langt mindre. Hjemme sover han ofte kun 2*45. Der er ikke lige så meget knald på som i vuggestuen, så måske ikke behov for mere. Dog fortsat ingen nattero.
Har du et råd til hvad vi skal gøre, eller hvem vi kan kontakte som ikke er afprøvet. Vi aner ikke vores levende råd og det er så synd for William, der ikke lader sig mærke af nattens frustrationer i løbet af dagen. Han er bare glad og nem. Sej knægt.
Håber du kan hjælpe.
Mange hilsner Line