Svar: Hvorfor gylper børn og brug af skildpaddeslynge
22. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maibrit
Det er helt normalt at små børn gylper. Når barnet spiser, så vil det naturligt (og heldigvis) trække vejret samtidig. Det vil sige at der kommer lidt mælk, lidt luft, lidt mælk ned i maven og når barnet så efterfølgende skal bøvse og have luften ud igen, så kommer der naturligt også ofte lidt mælk med.
Samtidig er små børns mavesæk ikke særlig stor og hvis barnet spiser meget hurtigt og mælken løber hurtigt til barnet, så barnet for en forholdsvis stor mængde på kort tid, så vil barnet ofte gylpe lidt mere. Mælken når simpelthen ikke at komme videre i tarmsystemet.
Derudover er det sådan at børn der får flaske ofte gylper lidt mere end børn der får bryst. Mælken flyder hurtigere og lettere til barnet via flasken og der er altid risiko for at barnet overspiser lidt og det overskydende komme så retur, når barnet gylper. Børn med forstoppelsesproblemer kan faktisk også gylpe meget.
Nogle børn gylper så meget at det går ud over barnets vægt, at barnet ikke tager nok på eller måske ligefrem taber sig, så vil man gå ind og udrede barnet for at finde ud af hvad årsagen er. Hvis barnet trives, er glad og tilfreds, tager fint på og udvikler sig som det skal så ser man tiden an og så vil gylpen, som du skriver normalt blive mindre i takt med at barnet begynder at få mere og mere fast føde.
Når børn gylper meget taler man om refluks. Refluks er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt.
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemunds-forsnævring. Udredningen af refluks og behandlingen foregår altid i tæt samarbejde med en børneafdeling.
At din dreng gylper lidt mere end han tidligere har gjort, kan handle om at du nu er begyndt at øge hans indtag lidt og at han lige nu skal vænne sig til at have en lidt større mængde i maven. Det kan her være en god idé nogle gange at indlægge en pause i måltidet, så han spiser fra det ene bryst, får en pause og tilbydes modsatte bryst.
Det spiller naturligvis også ind at han nu er blevet mere mobil, bruger sig selv mere fysisk, ligger mere på maven (hvilket er rigtig vigtigt) osv. Han kan altså godt på grund af sin øgede motoriske udvikling, begynde at gylpe lidt mere.
Det er naturligvis vigtigt at han fortsat tager på og vokser som han skal og så må du forsøge ikke at tumle for meget med ham lige efter et måltid - præcis som du beskriver.
Gylp kan være som ren mælk der kommer retur, det ses ofte når barnet gylper lige efter det har spist. Når mælken kommer retur i forbindelse med at barnet bøvser. Men gylp kan også være mere vandigt og se grynet ud (klumpeagtigt som du beskriver) og det ses ofte, når barnet gylper længere tid efter måltidet. Mælken ser sådan ud, fordi den er begyndt at blive optaget og nedbrudt af mavesyren osv.
Med hensyn til brug af skildpaddeslynge, som er en slynge hvor barnet sidder op næsten som i en bæresele, så er det vigtigt at du ikke lader din dreng sidde for længe af gangen. 30 minutter er passende og i takt med han omkring 4 måneders alderen er betydeligt stærkere i kroppen vil han kunne sidde lidt længere tid. Du vil kunne vurdere hans styrke ved at lave nogle bevægelege med ham.
Han skal f.eks. kunne holde sit hoved fuldstændig selv og når han ligger på ryggen og du holder ham i hænderne, så skal han kunne trække sig op til siddende stilling og holde hovedet hele vejen op. Det er udtryk for en vis styrke og det vil han sandsynligvis kunne når han er ca 4 måneder gammel, hvor han som sagt kan sidde i slyngen længere tid.
Jo større han bliver, jo mere han begynder at have kontrol over ryg og nakke, jo længere tid kan du bære ham oprejst. Når han bliver stærk nok i ryggen til at sidde med støtte, f.eks. sidde i sin højestol (ca 6 måneder), så vil du kunne bære ham betydeligt længere tid. Sørg altid for at spænde slyngen godt op, så han sidder med knæene lidt højere end numsen - så han ikke bærer hele sin vægt i skridtet. Læg mærke til hvordan han virker, hvordan han ser ud til at have det og hjælp ham generelt til lidt stillingsskift, løfte lidt på enden osv. hvis han skal sidde i slyngen i længere tid.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske