Brev:
Selvstændighed - 3 år
22. september 2008
Alder:
3 år
Selvstændighed - 3 år
Hej Helen
Kan du ikke hjælpe mig med at forklare mig, hvad det er der sker inde i hovedet på min 3-årige datter Nikoline. Det er egentlig ikke fordi jeg tror der er noget galt, men hendes trang til selvstændighed er noget af en udfordring for mig i øjeblikket, da jeg også har en baby på 6½ mdr.
ALT i øjeblikket handler om, at det er hende der skal gøre det. Du kender nok fænomenet, men du ved, hendes verden bryder jo fuldstændigt sammen, hvis man kommer til at gøre noget, hun ville have gjort, og det kan være de MINDSTE ting, som at åbne et velcrobånd på skoen eller putte en ble ned i en pose osv. osv. Hvad er det der sker???
Jeg prøver at give hende lov til mest muligt, og hun er nærmest med til alt i løbet af morgenen, hvor jeg er alene med børnene. Jeg tænker, det er godt for hendes selvstændighed. Men det ender sommetider med, at jeg pludselig er blevet alt alt for stresset af det, og skulle have sat en grænse tidligere. Hvordan er det med grænser ift. de der ting, hun gerne vil være med til? Hun skal vel også lære, at nogen gange er der bare ikke tid til at det er hende selv der børster tænder og smører madpakke?
Et lille bispørgsmål vedr. min datter på 6½ mdr. Jeg har lige trappet hende ud af natamningen, så hun får man kl. 23 ca. og så ved 5-6 tiden. Hvad hvis hun bliver forkølet og får feber, skal hun så til at have mælk om natten, hvis hun viser trang til det?
Jeg glæder mig til at se dit svar.
Kærlig hilsen
Louise