Svar: Sove i sin egen seng - 9 mdr.
22. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Heidi
Jeg er helt enig med din kæreste i at det vil være rigtig godt, hvis I kunne lærer jeres datter at sove i sin egen seng, på sit eget værelse. Både fordi det er vigtigt i forhold til jeres parforhold, men også fordi det er vigtigt, at du får trappet amningen gevaldigt ned. Med den alder din datter har og den udvikling hun går igennem og det energibehov hun har, så er det rigtig vigtigt at hun tilbydes mere sufficient kost dagen igennem og hun får simpelthen for meget brystmælk og for lidt rigtig mad.
Det er dejligt at din kæreste har meldt ud at det er nu. Det betyder jo at han er stærk motiveret for at der skal ske en ændring og det er rigtig godt, så I kan støtte hinanden. Derfor vil det også være rigtig godt, hvis han kan tage over om natten - han kan af gode grunde ikke amme, så den mulighed er ligesom udelukket - men han kan give hende masser af kærlighed, nærhed, omsorg osv.
Der vil naturligt blive nogle nætter med gråd, det kan næsten ikke undgås. Hun har jo lært at sove med brystet i munden og det vil hun naturligvis savne og protestere over. Men det er vigtigt at du ikke ammer hende mere end hun har behov for, simpelthen fordi hun skal spise mere rigtig mad og have plads i maven til det. Når hun så begynder at spise, så vil hendes behov for mælk nedsættes og det hjælper jer yderligere i den rigtige retning.
Når vi skal sove, har vi brug for det der hedder søvnassociationer. Det er de ting, som vi forbinder med at skulle sove, det er de ting, de små ritualer vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For os voksne er det ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Jeres datters søvnassociation er brystet. Hun ammes og falder i søvn med brystet i munden. Det er sådan hun har lært at sove fra hun var ganske lille og det er også derfor hun søger brystet natten igennem. Hver gang hun skifter søvnfase og vågner lidt op, så søger hun brystet og ligeså snart hun får det, så falder hun i søvn igen. Det er altså ikke et spørgsmål om at få mælk, men et spørgsmål om at hun forbinder brystet med at skulle sove.
Derfor skal I starte med at lære jeres datter at falde i søvn uden brystet og det gælder hele døgnet. Om dagen skal hun slet ikke ammes mere, det er slut! I stedet skal hun puttes i sin barnevogn, puttes med en sutteklud, en bamse eller lignende hos sig, som bliver en del af hendes nye ritual, en substitut for brystet. ...
...
Om aftenen skal hun ammes, som hun plejer, men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn ved brystet og du skal flytte hende over i sengen, hun skal puttes i sin egen seng, imens hun er vågen nok til at registrere at det er der, hun bliver lagt, at det er der hun skal sove.
Jeg vil anbefale at du bibeholder amning aften, sen aften og tidlig morgen. Det er passende med 3 amninger dagligt og ved at amme på netop disse tidspunkter, så giver det plads til mere mad i maven om dagen og samtidig giver det dig en ro at vide, at hun har fået brystet og far kan derfor også bedre trøste midt nat uden at hun får bryst. Når hun bliver 10 måneder skal amningen skæres ned til to gange dagligt. Det vil sige at du der skal amme enten aften og sen aften eller aften og tidlig morgen. Derudover skal hun ikke ammes.
En plan for dage ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur. Lad hende starte med at sidde op i barnevognen, tril en tur og læg hende først ned, når hun viser sig parat.
Frokost 12: Rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende. Tilbehør af kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte ærter, majs, gulerod. Suppleres med lidt grøntsagsmos evt. fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: en lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun skal have mad i stykker og maden skal tage udgangspunkt i jeres mad - pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, fiskefiletter, laks og stuvet spinat osv. Der kan igen suppleres op med lidt mos. Det kan være kartofler eller grøntsager moset med sovs og kød i stykker ved siden af.
Kan tilbydes lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30 og puttes i sin egen seng imens hun er vågen og registrer at det er der hun ligger. Stå ved hende, hold hænderne på hende, berolig hende, giv hende fysisk kontakt imens hun ligger i sin egen seng, så du luller hende i søvn der i stedet for i dine arme.
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og puttes igen i sin egen seng.
Nat 23.30-05.30: Far tager over, hjælper med at skifte stilling, trøste osv. men ingen amning.
Jeg håber at ovenstående plan og mine tanker i øvrigt hjælper jer lidt videre og giver en idé om, hvad der skal ske hos jer. Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske