Svar: Delebarn - skal jeg ændre noget?
22. september 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Jeg tror den bedste til at svare på dit spørgsmål er en børnepsykolog, fordi de jo er uddannet til at finde ud af, hvad der foregår i de små størrelser ... men jeg vil naturligvis gerne dele lidt af mine tanker med dig og så håber jeg at det hjælper videre på vej:o)
Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, hvis du oplever at din datter græder, når hun afleveres hos dig og gladeligt vinker til dig, når far henter hende. Men som sagt kan det sagtens handle om at det er selve skiftet hun har svært ved .. Det kan også handle om hvordan I forældre virker, hun mærker meget hurtigt hvordan I har det. Der er rigtig meget som spiller ind.
Hvis du f.eks. trækker dig lidt, fordi du mærker at du bliver ked af det, så føler hun det måske som en afvisning. Det kan også være at far har svært ved at aflevere hende og derfor mærker hun at han 'holder igen' - ikke fysisk, mere følelsesmæssigt. Hun kan godt mærke, hvis I hver især har svært ved at modtage og svært ved at give slip og det kan forstærke det svære hun selv føler i den situation.
Din følelse af at du gør noget forkert, at du gør noget galt ...? Hvad handler det om, hvorfor tror du det? Du beskriver jo i øvrigt dig selv som en meget omsorgsfuld mor, der lytter til din datter, sover med hende osv. og gør hvad du kan for at hun kan være tryg. Du fortæller også om en pige, der er generelt er glad og som udvikler sig godt, en pige der trives. Hun lyder ikke til at mangle noget.
At I bor alene og at der ofte er mere stille hos jer end når hun er hos far, I har gæster osv. behøver ikke være dårligt. Børn i dag udsættes for stimuli dagen lang. Hun skal lege i vuggestuen, der sker noget hele tiden og hvis der sker alt for meget, når hun kommer hjem, så kan hun godt blive stresset. Det er helt okay at hun en gang imellem får lov til at lave ingenting. Det er helt fint, at det hos dig er mere stille, at I putter lidt mere, læser bøger, leger osv. uden en masse andre forstyrrende ting.
Det kan gøre hende rastløs, at der pludselig ikke er aktiviteter, det kan være svært for hende at slappe af i kroppen, det er rigtig svært pludselig at skulle finde roen - men at det er svært betyder ikke at det er dårligt. Det kan faktisk være rigtig godt for børn, at få en pause, at få hjælp til at komme ned i gear.
Kan du bruge lidt af disse tanker? Det håber jeg :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske