Svar: Nu gik det lige så godt ...
21. september 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Gitte
Det lyder rigtig fint med alle de tanker du har gjort dig og bestemt som om at jeres dreng lige nu har ekstra meget behov for tryghed og nærhed, hvilket I naturligvis skal lytte til og imødekomme:o)
Der er ingen fast måde at gøre det på, hvad man gør og hvad der virker bedst, afhænger fuldstændig af den enkelte familie, men jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
For det første tænker jeg, at da din dreng er glad for sin seng om dagen, så vil det umiddelbart være relevant at bibeholde putning i sengen om aftenen. Men at I så skal sidde hos ham, læse en historie, holde ham i hånden osv. så han stadig mærker at I er der. Hvis den ene side kan tages af sengen, kan det være en mulighed. Han må naturligvis ikke kunne falde ud, men det kan gøre det lettere at sidde hos ham ...
Andre vælger at tage barnet ind i dobbeltsengen, lade ham sove der de dage til måske et par uger, hvor penicillinen skal gøre sin virkning og hvor han gennemgår en fase, som kræver ekstra tryghed. Ved at tilbyde ham dette, så falder han fuldstændig trygt i søvn, sover i løbet af ca 15 minutter og sover trygt og sammenhængende natten igennem. En god forudsætning for også at kunne sove godt og sammenhængende i sin egen seng, hvilket man så kan arbejde på at indføre igen, når man mener han er klar.
Det at sove sammen med sit barn er ofte rart for både børn og forældre, når der er tale om syge børn. Når man sover sammen, så kan man høre hvordan barnet sover, hvordan er vejrtrækningen, skal barnet pludselig kaste op, har barnet feber osv. Det giver en mulighed for at reagerer på de symptomer barnet har og det er trygt for alle parter.
Når man vælger at sove sammen med sit barn, så er det vigtigt at man ikke gøre det igennem en meget lang periode. Det er her vigtigt at man ikke trækker tiden for længe - nogle gange er det kun 5 dage der skal til, inden man atter prøver at putte tilbage i egen seng, andre gange skal der måske 2 uger til hos mor og far - men det er vigtigt at man holder fast i at det er en kortere periode. Han bliver jo også mere og mere bevidst og derfor også mere krævende i forhold til, hvad han vil og ikke vil.
Madrassen på gulvet på hans værelse kan også være en rigtig god idé. Her lærer han at sove på sit eget værelse, man kan sidde hos ham, når han skal sove og han vil ikke kunne falde ud af sengen og slå sig, hvis han ruller rundt. I starten er man måske nødt til at ligge lidt sammen med ham, men endnu bedre er det, hvis man kan nøjes med at han ligger og man selv sidder op, sidder hos ham og læser en bog højt. Man kan stille og roligt lærer ham at sove der, behøver ikke sidde der så længe. Denne metode er problematisk på sigt, hvis man ender med at falde i søvn sammen med barnet ...
Jeg kan ikke sige, hvad der er bedst for jer, men jeg håber at mine tanker hjælper lidt på vej. Forøvrigt sker der jo heller ikke noget ved at forsøge sig lidt frem og se hvad der virker og hvad der ikke gør :o)
Held og lykke og rigtig god bedring - dejligt at I kom af sted til en god læge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske