Brev:
Nu gik det lige så godt ...
21. september 2008
Alder:
16 mdr.
Nu gik det lige så godt ...
Hej Helen...
Jeg har lige brug en bekræftelse eller afkræftelse af min teori mht. vores søns pludselige ændring af søvnmønster.
Han har igennem ca. 3 mdr været rigtig nem at lægge i seng og det har sjælent taget mere end 15 min. fra rutinestart til at han sov - og sov godt! Men for ca. 2 uger siden, begyndte han at vågne flere gange om natten, og ville ikke falde i søvn igen, med mindre han lå på vores skuldre, eller kom med ind i vores seng... Det startede i forbindelse med 3-4 dages feber (høj feber - over 39,0 C) - hvor jeg enten sov hos ham på en madras eller han lå mellem os. Siden har vi kæmpet med aftenputningen...
De sidste par dage har han ikke ville sove i sin egen seng, og har skreget så snart vi har ville lægge ham. Han vil gerne falde i søvn på armen/skulderen - og når han sover tungt, kan vi lægge ham ned i sengen. Han vågner så i løbet af natten, og det hele gentager sig... hvis altså han ikke komme ind til os, hvor han falder i søvn med det samme.
Til middagsluren herhjemme (sover i samme seng) eller i vuggestuen (krybbe) er der absolut intet - han falder i søvn med det samme og sover imellem 1 3/4 time og 3 timer.
Han er samtidig blevet meget morsyg - mere end sædvanligt - og vil have os med til alt. Går vi lidt væk, begynder han at græde.
Efter at have læst lidt af dine andre svar til forældre med lign. spørgsmål, hælder jeg til at han søger tryghed grundet hans udvikling - for der sker rigtig meget med ham lige pt.
Samtidig er vi ved at få styr på hans mave (mælken er synderen), og så har vi endelig fundet en diagnose på han evigt løbende næse. Vores egen læge sendte os videre til en børnelæge, som valgte at pode næsen, og resultatet var pneumokokker - dvs. 10 dage på penecilin. Så hans krop er jo også ved at have mere energi til udvikling...
Men hvordan kan vi hjælpe ham videre til at være tryg omkring hans seng til aften, for om dagen er der intet i vejen med seng?!
Skal vi vælge en madras på gulvet på hans værelse og så flytte ham over i en anden seng uden tremmer, så han selv kan komme ind til os, eller skal vi lade ham sove imellem os indtil denne fase er ovre??
Hilsen Gitte