Svar: Græder over nej og ved møde med fremmede
21. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Marlene
Josefine er i separationsfasen, hvilket ses på at hun blandt andet er begyndt at kravle. Men derudover er det ofte også sådan at børn i denne alder kan blive meget kede af det, når man som forældre sætter grænser og siger nej, og når de møder fremmede og ofte fremmede mænd.
At barnet er i separationsfasen betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at hun øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver hun sig nu i at bevæge sig længere og længere og længere væk. Hun vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Hun kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør hun atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Det er altså forklaringen på at jeres datter ikke bryder sig om fremmede og da mænd ofte er meget larmene i deres stemmeleje, griner højt, taler dybt osv. så virker de på børn ofte lidt mere truende en kvinder gør. Reservationen har børn dog ofte også overfor kvinder .. det er ikke let at lave sundhedsplejerske besøg i denne alder, hvis man ikke kender familien godt :o)
Det er på samme måde hårdt for hende, når I siger nej. Det er svært at skulle udforske verden på egen hånd, det er svært at undersøge, lære osv. og så blive stoppet i det. Men der er naturligvis visse regler og derfor er I nødt til at sige nej, sige av osv. selvom hun bliver ked af det. Så må I trøste og berolige og prøve at aflede lidt, så gråden ikke får lov til at blive for voldsom, men så hun hjælpes videre i legen.
Med hensyn til mme, så er det vigtigt at hun tilbydes mindst 400ml mme dagligt med mindre hun får jerntilskud. Hvis du giver hende jerntilskud, så behøver du ikke tænke så meget over indtaget af mme ...
Får hun ikke jerntilskud, så vil det være fint med 300ml mme dagligt, hvis det er den mængde hun kan indtage. Der skal jo også være plads til anden mad. Men det kan så være en rigtig god idé at bruge 100ml mme i grøden om morgenen og hvis hun får grød eller mos på andre tidspunkter, så du er sikker på at hun får hvad hun har behov for. Der er ikke jern nok i sødmælk.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske