Brev:
Græder over nej og ved møde med fremmede
21. september 2008
Alder:
9 mdr.
Græder over nej og ved møde med fremmede
Hej igen helen
Så er josefine begyndt at kravle, og jeg skal da love for hun kommer rundt, og nyder det !
Det betyder også at hun af og til er at finde med fingrene i hundeskålen, ved komfuret, kontakter og alle mulige steder, som ikke er hensigtsmæssige.
Hun er en rigtig nysgerrig pilfinger, og det er bare dejligt hun er så nysgerrig, men det medfører bare at hun høre "nej" og "av" ret ofte. Vi prøver at begrænse det, og i stedet aflede hende til at gå i gang med andre sysler, der ikke er "forbudt", men det er jo også vigtigt hun forstår at nej er nej.
Hun ved godt hvad nej er, og respekterer det fint, men den sidste uges tid er hun altså brudt helt sammen når vi siger hun ikke må. Hun kigger lige på os når vi har sagt nej - om vi nu mener det, og så begynder hun ellers at græde helt utrøsteligt. Hun bliver rigtig ulykkelig.
Vi synes vi siger det så blidt vi kan, og roser hende meget når hun lader tingene være, men efterhånden når vi slet ikke at rose, for hun stortuder.
Selvfølgelig tager vi hende op og trøster, men hun kan nemt tude 2-5 min., og det er altså lang tid for altid glade Josefine, der ellers ikke er så pylret.
Hun er også begyndt at tude hvis, spcielt fremmede mænd, taler til hende. Det synes hun ikke om. Der er ingen ting i vejen, når det er nogen hun kender, og heller ikke noget når "de fremmede mænd" er set lidt an ..
Så vidt vi ved har hun ikke nogen trælse oplevelser omkring dette.
Ellers virker hun tryg og er meget harmonisk.
Hun er en blid pige og meget tålmodig, men bliver hun, en sjælden gang, gal så bliver hun altså rigtig sur !
Det var en lang smøre ..
Mit spørgsmål går på hendes reaktionsmønster i forbindelse med "nej" og "de fremmede mænd" - der iøvrigt også godt kan være damer, det er bare ikke så tit.
Hvordan kan vi tackle det så hun ikke bliver så bundulykkelig når vi siger nej ?
Og er der en god ide til at støtte hende når hun skal hilse på fremmede ?
Som du jo ved er hun ekstremt præmatur, men har umiddelbart ingen følger og virker ikke sansesart.
Og så lige et spørgsmål vdr maden - hun spiser ikke så gerne mælk. Dvs hun med møje og besvær vil indtage ca 300 ml mme fordelt på 3 flasker i døgnet, og desuden får den mælk vi tilsætter grød og andre måltider (ca 150-200 ml). Hun nægter helt at drikke mælk af kop, og laver bræklyde og ansigter hvis hun alligevel får drukket lidt.
Jeg er lidt usikker på om jeg skal lave grød osv på mme, nu hun drikker så lidt, eller om jeg kan bruge sødmælk. Her tænker jeg selvfølgelig på om hun kan få dækket sit jernbehov på sødmælken. Hun spiser ellers alt, og drikker pænt med vand.
Tak for dine gode og brugbare svar
De bedste hilsner
Marlene