Svar: Opstart med vælling og grød på grund af dårlig søvn
21. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære spekulerende mor
I forhold til din drengs alder og den måde du beskriver ham og jeres forløb på, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du i stedet for at tilføre ekstra mælk om aftenen og natten, kunne forsøge at få lidt ekstra i ham i løbet af dagen. Det er nemlig præcis, som du selv skriver, sådan at børn der får rigtig meget mælk om aftnen ofte sover mere uroligt - at proppe dem for meget lige inden sengetid, kan medføre dårligere og mere urolig søvn.
Derimod hjælper det ofte at fylde barnet rigtig godt op i løbet af dagen og derfor er det vigtigt, at du sørger for at din dreng spiser godt og effektivt ved brystet. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise fra begge sider, således at han ammes, får skiftet ble og derefter tilbydes modsatte bryst inden han atter skal sove. Ved at fylde ham lidt ekstra op dagen igennem, kan du altså få ham til at sove lidt bedre om natten.
Det er rigtig fint at du supplerer med en flaske om aftenen og at han nu har et søvnstræk på op til 5 timer, når han sover første søvnperiode, lyder rigtig godt. Det skal du glæde dig over, det lyder super godt. At han efterfølgende har behov for at spise lidt hyppiger er også normalt, men det vil naturligvis være rigtig rart for dig, hvis du kunne trække tiden lidt, så han ikke skal have mad med 1-1½ times mellemrum, men måske kan sove bare 3 timer af gangen og netop dette kan lidt mere mælk hen over dagen måske hjælpe på ...
Med hensyn til vælling, så oplever nogle familier ikke særlig stor forskel på om barnet får vælling eller modermælkserstatning, mens andre synes det gør en forskel. Da din dreng allerede sover 5 timer sammenhængende efter en flaske med mme om aftenen, så lyder det ikke umiddelbart som om at du skal forvente særlig meget mere - ej heller selvom du forsøger med vælling.
Vælger du at prøve med vælling, for at se om det er godt for ham og jer, så vil jeg anbefale dig at du køber en industriel vælling, som bare skal laves med kogt vand. Ved at bruge dette så er du sikker på at få en korrekt sammensat vælling, din dreng får ekstra jern, mineraler osv. og den vil passe til hans behov.
Så længe jeres dreng ikke kan holde hovedet selv, så synes jeg ikke I skal starte med grød. Det er vigtigt at han er parat på alle punkter. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Da det lyder som om at din dreng trives med brystmælk og mme - vurderet ud fra hans vægtøgning, så synes jeg ikke der er grund til at starte med skemaden endnu. En blid overgang kan være lidt vælling til natten og det er så okay, men vent med skemaden til han kan holde hovedet selv, dreje og holde sit hoved bevidst efter skeen osv.
Du skal arbejde ud fra en plan for dagen, hvor din dreng sover 3 lure dagligt: En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det er en rigtig god idé at du sørger for at fylde ham godt op i løbet af dagen, så du er sikker på at han ikke behøver søge brystet ekstra om natten og som sagt vil det være rigtig fint, hvis du mellem hver lur kan amme ham fra begge bryster.
Når du putter ham, skal du finde et ritual, en måde at gøre det på, som du også kan gøre om natten. Han kan blive puttet med en sutteklud, du kan kærtegne ham på en bestemt måde, hjælpe ham med at blive lagt godt, få dynen om sig, han kan evt. blive svøbt osv. Små ting, som for ham giver genkendelighed og dermed tryghed og som på sigt også vil hjælpe ham om natten :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej og er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske