Svar: Min datter vil ikke sove i sin seng
5. april 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Hanna
Det tager tid at lære at sove alene. Børn skal være ret gamle (skolealder) før de ved at de ikke er forladt, når mor og far er ude af syne. Så når din datter græder, så er det fordi hun føler sig utryg ved at være alene.
Du skriver at I har forsøgt alt og netop det kan være problemet. Det er vigtigt at I beslutter jer for en måde at putte hende på. Altså smpelthen skaber en fast rutine, giver hende noget genkendeligt, idet det genkendelige er med til at give tryghed.
En fast rutine, kan være de dagligdags ting. Det vil sige at blive skiftet, få nattøj på (så barnet lærer at nu sker der et skift) få børstet tænder, blive puttet (gerne med en bestemt bamse, en sutteklud eller lignende), få sunget en sag, læst en bog eller lignende. Det vigtige er at man gør det samme aften efter aften, så barnet på den måde får en 'genkendelig oplevelse' og tilsidst bliver tryg derved.
Nogle børn falder bedst til ro, hvis far eller mor er i nærheden. De lægger sig til at sove, når bare man sidder og holder dem i hånden, stryger dem over håret, synger en sang osv. Andre børn tror det er en oplagt mulighed for 'underholdning' og derfor vil de for disse børn være bedst, hvis man putter og så forlader værelset.
Hvis man går fra sit barn, så er det vigtigt at man hele tiden vender tilbage, så barnet ved at man stadig er der. Jeg plejer at sige at man ikke skal være væk længere end tre minutter.
Hvis jeres datter er helt ulykkelig, så må I tage hende op og trøste hende, og når hun så falder til ro, putte hende igen, så hun stille og roligt lærer at I er der for hende, men at I mener at det nu er sengetid og at hun trygt kan lægge sig til at sove.
I skal vælge den rutine og den løsning, som I mener passer bedst til jer og jeres datter. I skal tænke på at hun føler sig utryg og give hende den tryghed, som hun beder om, samtidig med at I fortæller hende at hun nu skal sove. Det er en svær balance.
Det kan godt lade sig gøre, men det tager tid. Der er især to bøger på markedet i øjeblikket, som bliver diskuteret meget. Den ene hedder 'godnat og sov godt' og er skrevet af Eduard Estivil, som er læge og arbejder på et søvninstitut i spanien. Bogen er på dansk og derfor rimeligt nem at gå til. Mange forældre har haft glæde af bogen, men den er efter min mening ikke så tiltalende, da den lægger op til at man 'lader barnet græde sig i søvn', hvilket ikke er et princip, som jeg går ind for.
Den anden bog hedder 'the no-cry sleep solution' og er skrevet af Elizabeth Pantley, som er mor. Bogen er desværre på engelsk og derfor ikke så nem at gå til, men principperne om at børn ikke skal græde sig i søvn, synes jeg er meget tiltalende.
Fortsat held og lykke med jeres lille pige og projekt 'sov godt'.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske