Svar: Min datter vil ikke sove i sin seng

5. april 2004

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hanna

Det tager tid at lære at sove alene. Børn skal være ret gamle (skolealder) før de ved at de ikke er forladt, når mor og far er ude af syne. Så når din datter græder, så er det fordi hun føler sig utryg ved at være alene.

Du skriver at I har forsøgt alt og netop det kan være problemet. Det er vigtigt at I beslutter jer for en måde at putte hende på. Altså smpelthen skaber en fast rutine, giver hende noget genkendeligt, idet det genkendelige er med til at give tryghed.

En fast rutine, kan være de dagligdags ting. Det vil sige at blive skiftet, få nattøj på (så barnet lærer at nu sker der et skift) få børstet tænder, blive puttet (gerne med en bestemt bamse, en sutteklud eller lignende), få sunget en sag, læst en bog eller lignende. Det vigtige er at man gør det samme aften efter aften, så barnet på den måde får en 'genkendelig oplevelse' og tilsidst bliver tryg derved.

Nogle børn falder bedst til ro, hvis far eller mor er i nærheden. De lægger sig til at sove, når bare man sidder og holder dem i hånden, stryger dem over håret, synger en sang osv. Andre børn tror det er en oplagt mulighed for 'underholdning' og derfor vil de for disse børn være bedst, hvis man putter og så forlader værelset.

Hvis man går fra sit barn, så er det vigtigt at man hele tiden vender tilbage, så barnet ved at man stadig er der. Jeg plejer at sige at man ...

Annonce

... ikke skal være væk længere end tre minutter.

Hvis jeres datter er helt ulykkelig, så må I tage hende op og trøste hende, og når hun så falder til ro, putte hende igen, så hun stille og roligt lærer at I er der for hende, men at I mener at det nu er sengetid og at hun trygt kan lægge sig til at sove.

I skal vælge den rutine og den løsning, som I mener passer bedst til jer og jeres datter. I skal tænke på at hun føler sig utryg og give hende den tryghed, som hun beder om, samtidig med at I fortæller hende at hun nu skal sove. Det er en svær balance.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan godt lade sig gøre, men det tager tid. Der er især to bøger på markedet i øjeblikket, som bliver diskuteret meget. Den ene hedder 'godnat og sov godt' og er skrevet af Eduard Estivil, som er læge og arbejder på et søvninstitut i spanien. Bogen er på dansk og derfor rimeligt nem at gå til. Mange forældre har haft glæde af bogen, men den er efter min mening ikke så tiltalende, da den lægger op til at man 'lader barnet græde sig i søvn', hvilket ikke er et princip, som jeg går ind for.

Den anden bog hedder 'the no-cry sleep solution' og er skrevet af Elizabeth Pantley, som er mor. Bogen er desværre på engelsk og derfor ikke så nem at gå til, men principperne om at børn ikke skal græde sig i søvn, synes jeg er meget tiltalende.

Fortsat held og lykke med jeres lille pige og projekt 'sov godt'.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.