Brev:
Vil ikke ligge ned og pude under madrassen
21. september 2008
Alder:
8 mdr.
Vil ikke ligge ned og pude under madrassen
Kære Helen.
Så dukkede der igen nogle spørgsmål op omkring vores søn på nu 8 mdr. Han er begyndt i dagpleje for 3 uger siden. Havde 2 ugers indkøring, hvilket har været en klar fordel, da han i starten havde meget svært ved at forstå det og søgte hele tiden sine forældre. Han er nu startet på ”fuldtid” i dagpleje. Hvilket han klarer rigtig fint. Han er tryg ved DP-mor og hygger sig gevaldigt. Dog er der nogle problemer som vi synes er endeløse og som kræver meget tid i det daglige. Hvilket dagplejemor jo ikke altid har.
Vores dreng er som tidligere skrevet meget livlig og aktiv. Dette skaber især store problemer i forbindelse med bleskift, tøjskift og sovetid. Han vil absolut ikke lægge ned. Det har vi haft problemer med lige siden han begyndte at vende sig for et halvt år siden. Uanset om det er gulv, seng, barnevogn, puslebord han bliver lagt på, så vender han sig med det samme, og prøver på at kravle væk. Selvsagt bliver han ekstremt hysterisk når vi insisterende vender ham om igen og igen.
Under hans madras i sengen har vi lagt en stor pude så han ikke skal ligge så fladt ned, men dette hjælper dog ikke det store når han skal puttes. (Er i øvrigt begyndt på ”se-til-metoden” ved putning i seng, Har stadig meget store problemer med at få guttermanden til at sove uanset om det er barnevogn el. seng. Ender altid i skrig og skrål)
Hans ører er blevet tjekket, og her var der intet galt.
Vores dagplejemor havde taktil skyhed i tankerne, men da vores egen sundhedsplejerske var på besøg sidst tjekkede hun bl.a. nogle reflekser som kunne have bekræftet dette. Men det var ikke tilfældet. Vores SP mente ganske enkelt bare at han var en meget meget aktiv dreng.
Vores SP virker heller ikke længere til at have nogle forslag til hvad vi kan stille op med hensyn til sove og ligge ned problemet. Dog har hun sagt at hvis der ingen bedring sker inden for de næste 2 mdr. så vil hun sætte noget i gang så han kan blive undersøgt af fys.terapeut.. og evt. se om der ligger noget neurologisk til grund for hans adfærd. Men må ærlig indrømme at 2 mdr. virker som meget lang tid lige nu.
Dagplejemor er begyndt på noget sansestimulering gennem en ”børstemetode” eksempelvis med pensel eller andet. Simpelthen for at se om hun kan få lidt ro på ham. Tilsvarende er vi også begyndt på herhjemme. Dog er det et meget nyt tiltag, så kan ikke helt sige om det har nogen effekt endnu.
Har du nogle forslag til hvad vi kan stille op? Hvad kan det skyldtes at han protesterer så meget når han skal ligge ned?
Og mht. fys.terapeut… hvad vil denne kunne undersøge? Ved du noget om det?
Alle forslag er velkommen, for vi er ved at være temmelig frustrerede over det efterhånden. Hans daglige rytme er ellers generelt blevet rigtig fin, så genkendelighed i hverdagen er der. Men rytme har ikke haft nogen effekt endnu. Natteroderiet er dog på vej i den rigtige retning. Han er ca. vågen mellem 2 og 4 gange i løbet af natten fra 21-06. Det er selvfølgelig stadig for tit, men i forhold til 10-15 gange er det jo en klar bedring
Håber du kan hjælpe lidt.
Med venlig hilsen
De fortvivlede forældre