Brev:
Får min dreng mælk nok - 7 mdr.
21. september 2008
Alder:
7 mdr.
Får min dreng mælk nok - 7 mdr.
Kære Helen
Så er Sylvester blevet lidt over 7 måneder og har det godt og stort set altid glad. Han er stadig en lille fyr helt i bunden af vægtkurven, men sundhedsplejersken siger, at vi ikke skal være bekymrede, så det er vi ikke!
Men hvad der derimod bekymrer mig lidt er, om han får mælk nok.
Vi har givet skemad siden han var 5½ måned og efter nogle ugers "prøvetid" kører det faktisk ret godt. Vi giver ham mad tre gange om dagen og han spiser gerne - og ofte meget.
Han får tilbudt vand både til måltidet og imellem, men vandet går det knap så godt med. Han vil meget gerne have krus, drikkekop med tud, glas eller snapseglas, men primært for at pjatte med vandet i munden og så spytte det ud igen uden at synke noget. Så vi supplerer med engangssprøjter, som vi - ved at lægge ham næsten ned - kan lokke ham til at drikke af (selvfølgelig efter han har gurglet med vandet inde i svælget en rum tid til stor fornøjelse for ham selv :-)).
Efter vi er kommet op på tre måltider om dagen, har der derfor været tendens til hård mave. Han presser og presser, men der sker ikke rigtigt noget. Jeg giver ham så et par gange om ugen godt med svesketoppings både til morgenmaden og frokosten og så sker som regel noget. Der er ikke rigtigt noget system i hans afføring endnu, men det skal også nævnes at fra han var 6 uger til indtil for en lille måneds tid siden havde han kun afføring ca. hver 10. dag, hvor der så også kom en stor portion. Det har aldrig generet ham. Nu er det dog næsten hver dag, men altså tit bare en lille hård kugle.
Tilbage til det med mælken. I takt med at han spiser mere skemad, er amningen selvsagt gået ned. Jeg synes dog, at den er voldsomt reduceret inden for de sidste 5 dage. Han gider stort set ikke længere at blive ammet om dagen, så de 6 gange om dagen, jeg kan læse mig til, at du oftest anbefaler, er nu fire gange fordelt på tidlig morgen, sen eftermiddag, sen aften og midt om natten. Sundhedsplejersken var inde på (for en måned siden), at den om natten skulle erstattes af vand - for min skyld - men det er jeg selvsagt ikke meget for nu og har da heller ikke forsøgt.
Jeg prøver hele dagen igennem at lægge ham til på tidspunkter, hvor jeg VED, han ikke lige har spist og derfor må kunne forvente lidt appetit, men han bliver aldeles sur og afvisende.
Mine spørgsmål går derfor på:
Får han nok mælk af de fire amninger? han spiser godt til sen aften og om natten og jeg tager mig god tid lader ham spise, så længe han vil på begge bryster.
Skal jeg overveje at supplere med modermælkserstatning? vi har prøvet det et par gange, da han var 3 måneder (på råd fra lægen for at få lidt mere sul på hans krop), det gad han aldeles ikke, men nu er han jo væsentligt ældre. Jeg har dog hørt, at modermælkserstatning kan give hård mave - altså han kan i givet fald få mere hård mave, end han allerede har nu??
Skal jeg i det hele taget bare stole på, at der er nok mælk i brysterne? og at det vil der blive ved med at være indtil han bliver de der 12 måneder? Jeg kan godt mærke, at der er væsentligt mindre nu, hvor han stort set ikke spiser i løbet af dagen og er derfor begyndt at drikke alkoholfri øl....er det iøvrigt en skrøne med øl og mere mælk i brysterne?
Kort sagt, hvilken handlingsplan vil du foreslå? Fortsætte som hidtil eller begynde på noget supplement? Jeg får først besøg af sundhedsplejersken om tre uger og synes, det er lidt lang tid at vente på svar, hvis han er i mælkemangel.
Har du iøvrigt nogle gode fif til det med vandet? eller er det bare at fortsætte og vente på, at han "knækker koden" ligesom med maden?
Mange hilsner
Heidi