Brev:
Mad og mælkebehov
21. september 2008
Alder:
8 mdr.
Mad og mælkebehov
Hej Helen!
Jeg har nogle spørgsmål vedrørende min datter Savannah på næsten 8 mdr.
Først lidt om savannah: Vi oplever hende som en nysgerrig og aktiv pige. Motorisk er hun fint med. Hun triller begge veje, sidder selv, kryber, kravler næsten, drejer rundt på maven osv. Hun er god til at lege selv, men vil selvfølgelig også gerne aktiveres (det skal ske noget).
Savannah elsker musik og tumlelege og at være udenfor. Hun er ved at få sin 3 tand og vi får mange smil. Hun er samtidig mere pyl end hun plejer at være, men vi går ud fra at det er alderen og tænderne.
Jeg har dog lidt tvivl mht. hendes døgnrytme af mad og mælk.
Savannah har altid sovet og spist forskelligt fra dag til dag, men der er helt klart et mønster.
Savannah sover godt om natten. Hun bliver puttet kl. 20 og sover til mellem 7-7.30 om morgen. Altså omkring 11- og 11 ½ time. Hun har sovet på sit eget værelse siden hun var 4 mdr, da vi fandt ud af at hun sov meget bedre, når der var ro omkring hende. Nogle gange må vi give hende sutten en til 3 gange inden vi selv går i seng, men ofte hører vi ikke fra hende før hun vil ammes midt nat.
Savannah sover to gange i løbet af dagen og jeg ammer 2 gange i døgnet (før sengetid og midt nat). Dertil giver jeg flaske 2 gange (før formiddagslur, før eftermiddagslur), da far snart skal på barsel.
Hun bliver tilbudt skemad 4 gange om dagen, hvor det er meget forskelligt hvor meget hun spiser. Dog for det meste mellem ½ til 1 dl pr måltid. Nogle gange vil hun kun spise meget lidt til frokost, men er altid meget sulten til eftermiddagsmåltidet (hun er mest vild med grød).
Eksempel på en typisk dag:
Vågner kl. 7.15.
Morgenmad 7.45 (havregrød eller øllebrød og ½ bolle med smøreost).
Flaske inden formiddagslur kl. 9.30. Sover 1 ½ time
Frokost: kl. ca. 12 (Grønsagsmos, en mini agurk og små rugbrødshapsere).
Flaske inden eftermiddagsluren kl. 13.45. Sover en 45 min.
Kl. ca. 15.30-16. Flerkornsgrød eller hirsegrød med frugtmos
Aftensmad var kl. 18-18.30. Vores aftensmad og mad i stykker (er god til at tygge).
Kl. 19.30 evt. lidt frugtgrød
Kl. 20 savannah sover. Ammes
Midt nat ammes
Mit spørgsmål er hvordan en plan kunne se ud nu, når hun bliver 8-9 mdr. mht. mad og mælk. En af flaskerne/ amningerne skal vel væk? Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gøre det, men jeg har nogle overvejelser.
Savannahs sover stort set 2 gange om dagen (enkelte gange powernapper vi hende stadig sidst på dagen). Den ene dag er hendes formiddagslur lang, den anden dag er eftermiddagsluren lang og nogle dage er de lige lange.
Jeg synes helt klart at jeg kan fornemme at hun sover bedre, når hun har fået mælk inden en lur. Derfor ville jeg egentlig gerne bibeholde flaskerne inden hendes lure om dagen, frem for at give hende en flaske / amning mere om natten.
Jeg tænker jo at det er dumt at indføre mere mad om natten, når vi om kort tid skal arbejde den anden vej. Savannah har aldrig haft brug for mere end en amning om natten.
Synes du at jeg skal arbejde på at hun kan sove helt igennem og så give hende mælk inden sengetid, plus før begge lure eller er det for tidligt at hun kan det?
Modsat kan det nogle dage være svært at få hende til at tage flasken om dagen. Hvis jeg helt dropper en flaske til eksempelvis hendes formiddagslur, så kan det være at hun kun tager kun 100 ml inden eftermiddagslur. Hun drikker tit omkring 100 ml i en flaske og mellem 100 og 150 i den anden. Tit kun 110. Enkelte gange afviser hun helt en af flaskerne.
Jeg tænkte at jeg forsat kunne amme hende aften og sen aften i stedet for midt nat. Dertil kunne Far stadig lave 2 flasker med 100 ml og tilbyde til begge hendes lure.
Får hun så for meget mælk eller ville hun være fint dækket ind? Jeg kunne se at du skrev 600 ml ved 8-9 mdr. alderen.
Som du nok kan høre, så er jeg ikke så glad for at gå helt af med en af flaskerne, da det er meget forskelligt hvor meget savannah drikker og om hun overhovedet vil have mælk. Inden sengetid spiste savannah altid ved begge bryster, men nu vil hun kun have det ene, så jeg tror ikke at hun får så meget som tidligere her.
Jeg håber at du kan finde rundt i mit lidt forvirrende brev
Kærlig hilsen
Helle