Svar: Madstrejke og skriger højt
20. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Det er helt naturligt at din datter begynder at protesterer mod at blive madet med ske. Hun har en alder nu, hvor hun tydeligt sætter sin egen vilje igennem og viser større selvstændighed. Det ses ikke kun, når hun spiser, men også når hun skal have skiftet ble, have tøj på osv. du oplever sikkert at hun også i disse situationer protesterer. Hvis ikke du allerede har oplevet det, så kommer det ... :o)
Det er ikke usædvanligt at man som mor, kan stå og kigge på sit barn og tænke "hvem er den pige?" fordi hun pludselig viser sider af sig selv, som man aldrig har set før. Det er ikke usædvanligt at man bare står målløs og tænker "hvad sker der?".
Det kan være en udmærket idé at holde pause med skeen i et par dage, det hjælper nogle gange. Det er også udmærket at tilbyde hende en ske i hånden og du så hjælper med en anden ske. Men en ske er svær for hende at mestre og en gaffel kan være bedre. Du kan derfor prøve om det er en større succes at spise med gaffel og om der på den måde kan glide lidt mere ned. Ellers er det et spørgsmål om ikke at gøre for meget ud af det, lade hende være, forsøge selv og ikke give det for meget opmærksomhed - hun er og bliver jo mere og mere bevidst og finder hun ud af at du reagerer på at hun lukker munden sammen og sætter sig og skriger, så ved hun hvordan hun skal være for at være sikker på at få 100 pct opmærksomhed ... så prøv at tage det roligt, slap af, lad det ikke gå dig på :o)
Mit forslag til en dagsplan i den alder, vil normalt se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes med flaske
Frokost 12: Rugbrødshapsere, rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød, fiskedelle), ris med lidt sovs, hårdkogt æg, kartoffelbåde eller lignende. Evt. supplere med lidt grøntsagsmos.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys, reven æble, banan eller lignende, ½ bolle med smør, vand af kop
Aften 18: Familiemad, - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Fortsat både mad i stykker og supplement med mos. Vand af kop
Puttes til natten ca 19.30-20 med en flaske
Sen aften 23-24: Flaske
Med hensyn til hendes skrigeri, så tænker jeg at det godt kan lyde som en måde at få din opmærksomhed på, at det handler om hendes udvikling, lyst til at afprøve sin stemme osv. Prøv derfor om du kan aflede hende, få hende til at bruge sin stemme på en ny og måske mere spændende måde "sikke du kan skrige, kan du også sige bbrrr ligesom en bil" (og få hende til at bruge sine læber) eller "sikke du kan skrige, kan du prøve at viske i stedet sshhh ssshhh" ...
Håber ovenstående tanker giver lidt ro og hjælper lidt på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske