Svar: Modermælkserstatning og grød
20. september 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at din dreng trives bedre med Nan HA :o) Det er korrekt at man i Danmark på nuværende tidspunkt ikke kan købe Nan H.A 2. Alternativet er derfor at købe Nan 2, hvis man ønsker at skifte, det er dog også sådan at hvis barnet trives med type 1, er der ingen grund til at skifte til type 2.
Det lyder som om at din dreng trives med grød og at du har ramt det rigtige introduktionstidspunkt. Han er meget opmærksom, åbner munden, suger maden i sig og virker meget opsat på det at spise. Det lyder rigtig godt. Derudover fortæller du at han er begyndt at melde sig om natten og spise mere hyppigt - et tegn på at han måske begynder at have behov for lidt mere mad.
Det er fint at du her i begyndelsen går langsomt frem, så hans mave fungerer. Det er vigtigt at han ikke får problemer med forstoppelse og derfor skal du holde hans indtag af skemad nede på et minimum. Giv ham 4-5 skefulde og øg ham så langsomt over nogle dage. Når han begynder at kunne spise lidt større mængder, så hold fast i en type grød i et par dage inden du skrifter til noget andet og varier så smagen ved at bruge lidt forskellig frugtmos som topping. Igen for at holde gang i maven.
Giv ham altid vand af kop sammen med skemad, så han får ekstra væske på den måde og så han også lærer at drikke af en kop. Når det fungerer med skemaden en gang dagligt og han kan spise en lille dl uden problemer, maven fungerer osv. så kan du begynde at tilbyde ham to gange dagligt. Det er her bedre at du giver 3/4 dl. x 2 daglig end 1½ dl. x 1 daglig. På den måde kan du varierer tilbuddet af grød, du kan begynde med lidt grøntsagsmos osv. Her vil han måske være omkring 5 måneder gammel.
Når du begynder med grøntsagsmos, så vil det være rigtig godt at bibeholde en af de grødtyper han kender, så han ikke skal forholde sig til flere forskellige fødevarer end højst nødvendigt. For din dreng er det en stor oplevelse bare at skulle spise med skeen, at finde ud af teknikken og at smage forskellighederne i maden.
Med hensyn til vælling inden natten så oplever nogle at det har stor effekt og andre at det ingen betydning har. Du kan naturligvis godt forsøge om det kan mætte ham lidt mere og så må du se om hans mave kan klare det. Som du skriver vil nogle børn qua deres alder og udvikling kunne klare almindelig mme/vælling, selvom de ikke havde det så godt med det i starten. Det må komme an på en prøve.
Så det lyder som om at I med hensyn til skemaden er rigtig godt på vej, fortsat held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske