Svar: Uro og gråd om natten
19. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Når børn pludselig vågner med skrig og gråd, så er det altid oplagt at tænke på om barnet har ondt og i forhold til små børn, så er det især smerter fra ørerne, man skal være opmærksom på. Hvis jeres dreng har haft en periode med forkølelse, så kan det være relevant at få tjekket hans ører hos en ørelæge - det kræver ikke henvisning.
Hvis han ikke har været forkølet eller på anden måde virker til at kunne have ondt i sine ører, så kan det være tandfrembrud, som generer. Det kan dog også handle om hans alder og den udvikling han går igennem og der sker rigtig meget med ham lige nu. Det betyder for det første at han måske drømmer mere og af den grund siger lyder om natten, småklynker, smasker, pjevser og generelt lyder lidt let sovende og urolig. Det kan også være at han får sig lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra, hvorfor han vågner lidt op, småklynker osv. for at få hjælp til at blive lagt godt igen og komme videre i søvnen.
Det er her rigtig vigtigt at du ikke pr automatik giver ham sutten hver gang. Det kan nemlig gøre, at han så lærer at han kun kan sove med sutten i munden og derfor vil vågne hver gang han taber den. Det er derfor meget vigtigt at du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen på en måde, som også kan virke for både ham og jer om natten. Det kan f.eks. være en sutteklud som ligger ved ansigtet ...
Det at han om dagen sover meget varieret og generelt virker til endnu ikke at have en rytme, kan meget vel hænge sammen med hans alder og udviklingstrin. Det føles ofte som om at barnet hele tiden vil underholdes, leges med, stimuleres og lige meget hvad man gør, så er det alligevel ikke rigtigt nok. Barnet pylrer stadig ... Det er som om at han ikke vil gå glip af noget, som om han skal følge med i alt - også selvom han egentlig er for træt til det:o)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne hjælpe ham til at sove og spise efter en fast rytme i løbet af dagen, da det spiller naturligt ind på hvordan han også sover om natten. Jeg kan se ud af dit brev at han lige nu sover en forholdsvis lang nattesøvn uden tilskud af mme eller vælling og jeg tænker at I måske skulle forsøge at sætte mængden af mælk og mad lidt op. Ikke kun om aftenen, men også i løbet af dagen. Jeg ved at vi også tidligere har drøftet behov for dette og det lyder som om at det godt kunne være aktuelt for jer - også selvom han nogle gange afviser flasken - han er måske en dreng der har lidt svært ved at mærke om han er sulten eller mæt ...:o) Prøv derfor at følge den plan jeg har sendt dig tidligere, hvor der er plads til 2 måltider skemad og 6 flasker mme.
Hvis du følger planen vil du være sikker på at han ikke vågner fordi han er sulten .. Prøv dermed også at indføre en flaske sen aften inden midnat, for at se om han med en sådan vil sove bedre om natten. Prøv at give ham den, hvor han kan tage imod mere eller mindre i søvne.
Selvom han sover kortvarigt om dagen, så er det en god idé at du forsøger at holde fast i de tidspunkter jeg har givet dig i planen tidligere. Så I kommer ind i en rytme, hvor han spiser skemad, får flaske og puttes til nogenlunde samme tid uanset hvad dag det er.
Jeg håber at lidt af mine tanker kan hjælpe dit til at pejle lidt ind på, hvad der mon gør sig gældende hos jer - smerter, måske fra ørerne eller tænder, behov for mere mælk, mad, vane med at få sutten natten igennem, manglende rytme og genkendelighed, struktur om dagen eller ...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske