Svar: Allergi og kanel
19. september 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Karoline
Det er almindeligt at børn kan reagere med at blive lidt røde om munden, når de spiser kanel. Det kaldes ofte for kontaktallergi og det ses f.eks. også ofte hyppigt, når børn spiser tomater. Også visse grødtyper kan virke hudirriterende.
Der er ikke nogen sammenhæng mellem lige netop kanel og allergi, som man f.eks. kan se ved mælk. Men så vidt jeg ved, så er det sådan at kanel indeholder peru-balsam, som er et naturprodukt der bruges i visse fødevarer og i forskellig parfumer, sæber og cremer mv. Nogle mennesker reagerer mere følsomt overfor dette end andre og indtagelse af fødevarer eller brug af vaskepulver, parfume, cremer osv. der indeholder peru-balsam kan f.eks. hos nogle gøre børneeksemen værre.
Da Albert ikke virker synderligt generet af det og da det forsvinder efter kort tid, så lyder det som om at hans hud reagerer på nogle af de stoffer der er i kanel, at det virker lidt hudirriterende. Men ikke i en sådan grad at det gør skade ...
Det hjælper nogle gange at købe et andet produkt og derudover kan det også forebygges ved at vaske barnet hurtigt om munden med en våd klud, så han ikke får lov til at sidde med det for længe. Man kan også forebygge ved at komme lidt vaseline eller lignende på huden inden, så det virker som en barriere.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske