Svar: Søvn i dagtimerne
18. september 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Rasmus er en meget aktiv dreng, som gør tegn til at kravle og bevæge sig ud i verden. Dette er ofte sammenhængende med at barnet aldersmæssigt går igennem separationsfasen, som betyder, at der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt.
Han har på den ene side en stor motorisk uro og har derfor meget svært ved at finde roen, slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen. At du således er nødt til at stå hos ham, holde hans hænder og holde dine hænder på hans krop, for at han kan overgive sig til søvnen lyder således helt normalt. Samtidig har han en stor mental udvikling - alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og det betyder at han lige nu drømmer mere end du tidligere har oplevet. Han har altså rigtig meget uro både motorisk og mentalt og 8-9 måneders alderen er derfor en alder, hvor rigtig mange forældre oplever søvnen og det at få gode søvnvaner som et stort problem.
Det hjælper nogle gange at putte barnet lidt senere, end du f.eks. gør lige nu. Man kunne altså godt forestille sig at Rasmus vil have lettere ved at falde i søvn og sove formiddagslur, hvis du først putter ham kl. 10 og ikke allerede kl. 9-9.30. Det kan bestemt være et forsøg værd.
Det samme kan gøre sig gældende omkring middagsluren. Hvis han hører til de børn, som ikke har behov for særlig meget søvn, så vil det måske hjælpe at du først putter ham kl. 14 og han så sover fra 14-15 ...
Andre gange handler det naturligvis om at barnet bliver puttet for sent, men som du beskriver din dreng, så tænker jeg at I skal forsøge om ikke I i første omgang kan få ham til at sove lidt længere og bedre ved at putte ham lidt senere. Det kan også være en fordel i forhold til at kunne springe den sene lur over om eftermiddagen - det er lidt uhensigtsmæssigt, hvis I er nødt til at trille ham der, for at få ham til at sove mere .. det er godt for ham og for hans rytme generelt - tidspunkt for putning til natten om aftenen osv. at han kun sover to lure dagligt. Sover han alt for sent om dagen, så vil det påvirke hans nattesøvn og det er der ingen grund til.
Det er umiddelbart ellers det rigtige du gør. Du skal putte din dreng, lulle ham til ro, prøve at holde dig i nærheden og hjælpe ham videre på samme måde, når du oplever at han er ved at vågne op. Lykkes det ikke må du tage ham op, lulle ham til ro i dine arme og forsøge at få ham til at sove videre, putte ham igen. Andre gange er du nødt til at tage ham op, acceptere at han ikke vil sove mere og så må du satse på at han så tager en lidt længere middagslur.
Din dreng kan jo tilsyneladende godt sove længere tid. Du fortæller at der ingen problemer er, når du kører ham i klapvognen, så sover han gerne længe. Det lyder altså som om at det er netop skiftet fra den ene søvnfase til den anden, som er svær og der er ikke andet at gøre end at forsøge at være parat og lulle ham videre, når du fornemmer at han er ved at vågne.
Prøv ikke at bekymre dig så meget om, hvordan det skal gå når han skal passes. Det er slet ikke sikkert at det bliver noget problem. Der sker så meget nyt, mange nye indtryk, mange ressourcer som gør ham mere træt. Samtidig er det en helt ny rutine, en ny måde at blive puttet på og det ændrer bare nogle gange en masse - det ses ofte at dagplejer eller pædagoger ikke har problemer med at putte - det er kun derhjemme det er svært ... :o)
Så ikke så meget ny løsning herfra, men lidt forklaring på hvad der sker og så må du forsøge at holde fast i det du gør, som lyder rigtigt. Forsøge at putte lidt senere og ellers gøre som du gør.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske