Svar: Hvornår er det realistisk at putte i egen seng?
18. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Især i 4-6 måneders alderen begynder der ofte at komme lidt mere struktur på hverdagen, lidt mere fast rytme. Barnet sover ofte 3 lure dagligt, begynder med lidt skemad som ligger på faste tidspunkter i løbet af dagen og barnets søvn ændrer sig også i denne alder. Det betyder at man i denne alder med fordel kan begynde at lave lidt fast struktur omkring det at skulle sove - en helt fast rytme, hvor barnet f.eks. får skemad, bliver ammet, bliver skiftet, evt ammet igen og herefter bliver barnet så puttet.
I den forbindelse vil det være rigtig fornuftigt at putte barnet på det tidspunkt hvor han er træt og rolig, afslappet, men ikke sover helt. Han skal altså registrere hvor han bliver lagt, hvor han forventes at falde i søvn og det vil være rigtig godt at indføre et helt fast ritual for putning. Det vil sige en fast måde at kærtegne på, de samme beroligende ord, en sutteklud ved ansigtet osv.
Nogle gange vil man være nødt til at stå hos barnet, berolige, vugge lidt imens barnet ligger ned, kærtegne, holde suttekluden ved ansigtet osv. andre gange kan man godt gå og barnet vil selv kunne falde i søvn. Hvis man skal bruge forholdsvis lang tid på at få barnet til at overgive sig til søvnen (som du op til 45 minutter), så vil det være en god idé at forsøge at putte ham lidt senere.
Du skal forestille dig at der er et søvntog og at det handler om at springe på toget, når det kommer til perron. Hvis du kommer for tidligt, så kan du ikke falde i søvn, hvis du kommer for sent og søvntoget er kørt, så kan det ikke svare sig at vente på perronen, så kan du ligeså godt gå væk og vente på at næste søvntog passerer og så håbe på at du når det ... Min tanke her er altså at du enten skal forsøge at putte ham lidt tidligere eller alternativt lidt senere, for at se om ikke det kan afkorte den tid der går inden han falder i søvn.
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske