Svar: Hyppig amning - 2 mdr.

2. april 2004

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christa

Det er altid meget svært at angive tid på en amning, da børn jo spiser meget forskelligt, men ud fra din beskrivelse, så lyder det som om at din søn ikke bliver helt færdig, hvorfor han melder sig hyppigt igen.

Mit forslag er derfor at du lægger ham til i den traditionelle stilling og så ammer ham til han selv slipper eller falder i søvn. Du skal naturligvis forsøge at holde ham igang under amning, så han ikke falder i søvn efter fem minutter. Det kan du gøre ved at trygge ham i håndfladerne eller under fødderne eller stryge en fugtig klud igennem håret. Når du ikke rigtig kan holde ham igang mere, så skifter du ham så ham vågner igen. Hvis han ikke har diet mere end 15-20 minutter på den ene side, så prøv at lægge ham til samme side igen, men i stedet i ...

Annonce

... tvillingestilling. Har han fået en halv times tid, så tilbyder du ham toppen fra den anden side.

Næste gang du lægger til, så starter du på den side, hvor han har fået toppen, får ham til at spise i bund her, skifter ham (vækker ham) og tilbyder ham så toppen fra anden side.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ved at gøre ovenstående er du sikker på at han får den 'fede' mælk med ud, som mætter ham mere og samtidig lige får lidt ekstra fra den anden side, som slukker tørsten.

Om natten er det en fordel, hvis du kan ligge ned og amme. Natamning er vigtig også for produktionen af mælk. Sørg for om natten ikke at tænde lys og rumstere for meget rundt, samt kun at skifte ham, hvis der er afføring, så han stille og roligt lærer at om natten sover man og om dagen er man vågen.

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder