Svar: Hyppig amning - 2 mdr.
2. april 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Christa
Det er altid meget svært at angive tid på en amning, da børn jo spiser meget forskelligt, men ud fra din beskrivelse, så lyder det som om at din søn ikke bliver helt færdig, hvorfor han melder sig hyppigt igen.
Mit forslag er derfor at du lægger ham til i den traditionelle stilling og så ammer ham til han selv slipper eller falder i søvn. Du skal naturligvis forsøge at holde ham igang under amning, så han ikke falder i søvn efter fem minutter. Det kan du gøre ved at trygge ham i håndfladerne eller under fødderne eller stryge en fugtig klud igennem håret. Når du ikke rigtig kan holde ham igang mere, så skifter du ham så ham vågner igen. Hvis han ikke har diet mere end 15-20 minutter på den ene side, så prøv at lægge ham til samme side igen, men i stedet i tvillingestilling. Har han fået en halv times tid, så tilbyder du ham toppen fra den anden side.
Næste gang du lægger til, så starter du på den side, hvor han har fået toppen, får ham til at spise i bund her, skifter ham (vækker ham) og tilbyder ham så toppen fra anden side.
Ved at gøre ovenstående er du sikker på at han får den 'fede' mælk med ud, som mætter ham mere og samtidig lige får lidt ekstra fra den anden side, som slukker tørsten.
Om natten er det en fordel, hvis du kan ligge ned og amme. Natamning er vigtig også for produktionen af mælk. Sørg for om natten ikke at tænde lys og rumstere for meget rundt, samt kun at skifte ham, hvis der er afføring, så han stille og roligt lærer at om natten sover man og om dagen er man vågen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske