Svar: Sovetid - 3 mdr.
17. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tanja
Efteråret er en lidt svær overgang. Det er for koldt bare at putte ham i en sparkedragt og en flyverdragt og futter til fødderne er stadig for varmt. Man kan heller ikke give små børn en jakke på - de har bedst af at sove i noget der er blødt, uden spænder eller andet, der kan genere huden, når de ligger.
En fleecedragt kan være rigtig god i efterårsmånederne. Altså en heldragt med fødder. Det kan også nogle gange være nok bare med en trøje og en lille hue, det kommer lidt an på, hvor barnevognen står og hvad barnet i øvrigt bliver puttet med. Du kan sagtens bruge en 'sovepose' nu - men der er også lidt forskel på disse, alt efter om du vælger voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømmeposen osv. - hvad de nu hedder alle sammen. Nogle har to dyner at vælge imellem, en tykkere vintermodel og en tyndere sommermodel, andre kører med den samme type hele året rundt ...
Man kan også sagtens putte sit barn i barnevognen med en almindelig babydyne og så må man regulere ved at komme et tæppe ekstra på dynen, bruge barnevognens betræk osv. alt efter vind og vejr. Der er ikke faste regler for hvordan man gør og hvor meget barnet skal have på - generelt gælder dog at det er en god idé at give barnet tøj på og så gøre dyne, tæppe osv lidt lettere - fremfor at lade barnet ligger mere eller mindre afklædt og så i stedet bruge ekstra mange dyner og tæpper :o)
Du kan bedst mærke om din drengs temperatur er rigtig ved at mærke ham i nakken. Han må ikke føles klamtsvedende, fugtig i nakken, når du tager ham op, så har han haft det lidt for varmt. Modsat må han heller ikke virke for kølig, så skal han have lidt mere tøj på.
Det er mit indtryk at børn der sover i voksi-pose ofte har mindre tøj på end børn der sover under dyne. Derfor kan det godt være fint med en lidt tykkere trøje og måske en lille hue, hvis din dreng puttes i en 'sovepose', hvorimod en fleecedragt (heldragt) kan være en god idé, hvis han puttes i barnevognen med en dyne.
Han afgiver en stor del af sin varme fra hovedet og du må forsøge at vurdere, om han skal sove med hue på allerede nu eller om det er for tidligt. Heller ingen klare regler her ...:o)
Med hensyn til væskebehov, så er det rigtigt at børn der får flaske godt kan have behov for lidt kogt vand ved siden af en gang imellem. Det afhænger dog meget af barnets indtag i øvrigt og hvor varmt det er i vejret, barnets alder osv.
Hvis jeres dreng drikker sparsomt af modermælkserstatning, altså knap indtager hans udregnede behov, så vil det være uhensigtsmæssigt at begynde at tilbyde ham ekstra vand ved siden af. Hvis han derimod har tendens til at overspise, så kan det være udmærket at supplere med lidt kogt vand og en sut en gang imellem ... :o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske