Svar: Bange for andre små børn
17. september 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Charlotte
Det er helt naturligt at børn bliver bange, for ting de ikke forstår og jeg tror det er det du oplever med din datter. Børn kan blive bange for meget høje lyde, en maskine der pludselig starter uden for (motorsav eller lignende), en mand der griner voldsomt (han slog en skoggerlatter op), raketter der fyres af osv. Det kan være ting, som for os er helt almindelige og uden betydning, men for dem er det uforståeligt og derfor angst provokerende. Mange børn er faktisk også bange for julemanden og klovnene i cirkus ...
Når Carolina bliver bange for børn der kravler hen til hende, så hænger det sandsynligvis sammen med at hun ikke forstår hvad de vil og hun ikke kan forholde sig til måden de kommunikerer og giver kontakt på. De kravler jo hen til hende, tager fat i hende, hiver hende i håret, prikker hende i øjnene osv. fordi de er undersøgende, udforskende, nysgerrige og hun forstår det ikke. De første par gange hun har oplevet dette, reagerede hun ganske givet ikke helt så voldsomt, men nu har hun en erfaring med sig om hvordan de møder hende og det bryder hun sig ikke om.
Andre børn, de lidt større børn, som går hende i møde, rækker hånden ud, kommunikerer med lidt ord og lyde - det har hun lettere ved at forholde sig til. De virker ikke truende på samme måde som de mindre.
Det er mine tanker, håber du kan bruge det lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske