Svar: Nægter at spise - 6 mdr.
17. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære I.
Jeg kan godt forstå at du ammer, det er naturligvis med tanken "et eller andet skal han jo have..." problemet er bare, at hvis Oscar ammer hele natten igennem, så har han naturligvis ikke lyst til mad om dagen.
Du er derfor nødt til at prøve at sætte tingene lidt i system og sørge for at han naturligvis får den mælk han har behov for, men han skal også tilbydes skemad og det er vigtigt at han får skemaden før han ammes.
Ernæringsmæssigt behøver han ikke længere mælk om natten. Det vil sige, at det er fint at amme han sen aften og igen tidlig morgen, men midt nat behøver han ikke længere brystet. Hans indtag skal sikres om dagen.
Samtidig er det rigtig vigtigt at du hjælper ham med at holde fokus, når han skal spise, som jeg ved at jeg har fortalt dig om tidligere. Han skal sidde i sin høje stol og du skal have øjenkontakt, bruge din mimik, dine lyde osv. så du er sikker på at få noget mad i ham. Han skal også have mad i hånden, som han kan sidde med selv, øve sig på - du må gerne starte med dette og så give ham skemad efterfølgende. Det kan være at få lidt blød frugt, brødskorper, agurkeskiver eller lignende i hånden imens at du gør grød og mos klar og når han så skal have sin skemad, så er han ligesom klar over at det er 'spisetid'.
Du må forsøge at holde ham fra brystet om natten, evt lade far tage over, da han af gode grunde ikke kan amme og viser det sig nødvendigt at amme om natten, så må du gøre det kortvarigt, trække brystvorten ud og stoppe amningen, så han kun trøstes med ikke fylder sig med mælk.
Du må samtidig også vurdere, hvor meget mælk du tror han får hos dig. Det vil normalt vil fint med 5-6 amninger i døgnet og en plan kunne så se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, blomme, fersken, stykker af melon og lignende. Frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 med amning
Frokost 12: Brødskorper, ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden, øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 med amning
Eftermiddag 16: Ammes
Powernappen begynder måske at kunne springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, men mad fra glas er også helt fint i en periode, Agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden så I sidder sammen ved bordet. Vand af kop
Puttes til natten ca kl. 19.30-20 med amning og puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre i sin egen seng
Det betyder ikke så meget hvor store mængder skemad han indtager, det er fint hvis han spiser bare 1/2 dl hver gang til at starte med. Det vigtigste er at han kommer ind i en rytme, hvor han spiser på faste tidspunkter og at du sørger for at holde mængden af mælk nede, så der er plads til den anden mad. Du er altså nødt til at nedtrappe amningen, hvis du vil have ham til at spise mere og det kan også godt være at 5-6 amninger er lidt for meget for Oscar lige nu, at han måske kan nøjes med 4-5 ...
Det vil være rigtig godt at starte alle måltider med at give ham noget i hånden, som han skal sutte på, bide i osv. så han selv får lov til at styre lidt og får fornemmelsen af, hvad det drejer sig om - at maden skal i munden og først derefter supplerer du så med den egentlige skemad.
Og for at nedtrappe mælkeindtaget, så vil det også være rigtig godt, hvis du kunne putte ham i hans egen seng og lære ham at sove der. Det samme om dagen - han skal stille og roligt lære at falde i søvn uden brystet, han skal puttes inden han falder i søvn, lære at sove uden bryst, så han også kan det om natten ...
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske