Svar: Vil ikke rigtig det med sødmælk af kop
17. september 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Bella
Det vil være rigtig fint, hvis Gustav får ca 500ml mælk dagligt alt incl. Det vil sige 1-2 flasker og ved siden af så lidt mælk via grød, mælk i kop, en portion tykmælk eller lignende, - ligesom han også vil få lidt sovs på sin mad, spise ost osv.
Det kan anbefales at bibeholde 400ml mme dagligt indtil han er 12 måneder, da han på den måde får sit jernbehov dækket. Ved siden af dette kan han så få sødmælk eller sødmælksprodukter.
Når han bliver 12 måneder vil det være rigtig fint at stoppe flasken helt og den sidste flaske der fjernes er flasken inden sengetid. Når han efter 12 måneders alderen skal have sit mælkebehov dækket, så vil det som regel blive dækket af en kop mælk til morgenmad, lidt mælk i grød, evt. lidt yoghurt, lidt sovs til aftensmaden og måske et glas mælk om aftenen og det er det.
Efter 12 måneders alderen vil det også være fint at tilbyde ham letmælk og det er faktisk sådan at nogle børn meget bedre kan lide dette. Det kan derfor sagtens tænkes at du, når du skifter over til letmælk ikke vil opleve problemer med at give ham lidt mælk af kop.
Hvis han slet ikke vil have mælk eller indtage mælkeprodukter, så vil det være relevant med et kalktilskud og du kan her tale med lægen om hvor meget du skal give. Men som du beskriver det lige nu, så vil det umiddelbart ikke være nødvendigt med ekstra kalk.
Jeg håber ovenstående besvarer dig spørgsmål, forsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske