Svar: Vores 6 mdr. gamle datter har maveproblemer og er begyndt at vågne meget om natten
2. juni 2003
Alder:
6 mdr.
Hej Helle
Når børn pludselig begynder at vågne hyppigt og græde, når de ligger ned, skal man altid lige overveje om de har problemer med ørerne. Det vil derfor være godt, at en læge lige kigger hende i ørerne, så det kan blive af- eller bekræftet.
Du har ret i at din datter godt kan reagere på menstruation, men som regel reagerer børn ved at afvise brystet, fordi mælken kan ændre smag. Hun bør ikke få ondt i maven af det. Derimod er det oplagt at hun har mavesmerter på grund af forstoppelse. Jeg vil give dig lidt råd omkring dette.
Vær opmærksom på at din datter skal have rigeligt med væske. Det er fint at hun drikker vand, men du kan med fordel prøve at give hende lidt kamillete med sukker (en tsk. sukker/100 ml), da sukker virker lakserende. Giv hende også gerne øllebrød, sveskemos, frugtmos. Det vil være godt, hvis du fortsætter med at amme, men hvis du er begyndt at give sødmælk i kop, som hun jo gerne må få, nu hun er 6 mdr., så vil jeg anbefale at du ikke giver sødmælk, men derimod almindelig modermælkserstatning. Sødmælk indeholder fosfor, som nogle mener kan virke forstoppende, og indholdet af fosfor er lavere i modermælkserstatning. Vær opmærksom på at det skal være almindelig modermælkserstatning og ikke typerne 2.
Med hensyn til laktulose behandling, så gives der ca. 1 ml/kg. Hvis hun får over 10 ml, skal du dele i to portioner, men ellers er det ofte en fordel at give mængden samlet. Lav lidt bengymnastik med din datter. Syng ”hjulene på bussen” mens du cykler med hendes ben. Brug to fingre til at massere hendes mave rundt om navlen i urets retning. Karbade eller en tur i svømmehallen kan også være en god idé.
Når hun vågner om natten, så se om du ikke kan få hende til at sove igen uden for meget rumsteren rundt. Viser det sig at hun har øreproblemer, så kan du med fordel hæve hovedgærdet på hendes seng, ved at lægge et par puder, ringbind eller andet under madrassen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske