Svar: Min datter kravler ikke
16. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Gry
Det er rigtigt at det er vigtigt at børn lærer at kravle. Det er vigtigt at de kan krydskoordinere, fordi det er et udtryk for at deres to hjernehalvdele kan arbejde sammen. At kunne krydskoordinere, at hjernehalvdelene kan arbejde sammen, har betydning for hvordan man senere lærer. Det har f.eks. betydning for at man kan se forskel på b og d, p og q eller forskel på om der står 69 eller 96. Det er derfor man i nogle skoler har fysioterapeuter der laver øvelser med børnene i skolestart.
Det betyder ikke at løbet er kørt, hvis barnet springer kravlestadiet over, for det sker jo:o) Der er børn der i stedet for at kravle humper af sted eller simpelthen rejser sig og går. Men det er vigtigt at man så lærer dem at krydskoordinere deres bevægelser senere hen, altså lærer dem at kravle, lærer dem at hoppe sprællemandshop, gadedrengeløb osv.
Din datter er rigtig godt på vej, som du beskriver hende, så skal hun nok begynde at kravle. Det er bare et spørgsmål om tid. Du kan ikke lære hende det ved at flytte på hendes hænder og ben, du lærer hende det bedst ved at hjælpe hende med at rokke frem og tilbage, når hun står på alle fire. Det er fra rokkende stilling at hun pludselig finder ud af at flytte sine ærme og ben.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne tumle med hende, svinge hende og gynge hende, jo mere I kan dreje rundt, jo bedre er det. Du kan købe en babygynge - ikke en hoppegynge - men en gynge som hun sidder i og gynger frem og tilbage. Du kan også svinge hende i et lagen eller lignende, hvor I forældre står og holder i hver sin ende - jo mere hun vendes, drejes, trilles, gynges osv. jo mere stimuleres hendes balancecenter og jo større sandsynlighed er der for at hun også begynder at kravle.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske