Svar: Putte i dynen
16. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maibrit
Det er helt naturligt at man svøber sit barn, når det skal sove. Svøbet vil ofte enten være af et klæde eller af barnets dyne. Det er ved at blive svøbt at barnet finder roen. Det minder om tiden i livmoderen og svøbet hjælper barnet til rent fysisk at holde sammen på sig selv.
Det er altid en god idé, at forsøge at lette på svøbet, når barnet sover, så barnet til sidst lærer at sove mindre og mindre svøbt og bare med en dyne over sig. Jeg kan dog godt se problemet i at han så let kommer til at ligge på sin dyne i stedet for at få den over sig og det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt ... Jeg synes dog ikke det er nogen god løsning at lægge ham på en dyne og give ham en anden dyne over. For det første er der, som du skriver, risiko for at det bliver for varmt, for det andet, så anbefales det at børn sover på madrassen, som er et glat og fladt underlag.
Nogle børn har brug for nærheden, trygheden, det at føle sig omsluttet rigtig længe. Det er fuldstændig normalt for en dreng på jeres alder og det er også normalt at børn som er flere år gamle, nyder at sidde på skødet med dynen omkring sig, tæt omsluttet imens de får godnathistorie, så på den måde vokser man ikke fra det. Men modsat, vil barnet naturligt ikke kunne være i dyne og svøb på et tidspunkt - de vokser jo og da juniordyne først anbefales fra 12 måneders alderen, så bliver det naturligt sværere og sværere at svøbe barnet, fordi barnet vokser og dynen bliver for lille.
Det kan i stedet være en rigtig god idé at købe en voksipose eller lignende, som kan bruges i barnevognen. Især nu, hvor vi går den kolde tid i møde, så kan man sagtens forestille sig at det vil være super godt for Valdemar.
Prøv om ikke du stille og roligt kan putte ham i seng hvor du svøber ham mindre og mindre, så han tilsidst kan blive puttet bare med dynen over sig. Prøv så samtidig om ikke en sutteklud kan indføres. Det kan være en stofble, som du trækker igennem en sut. Det at have stofbleen ved ansigtet kan give ham lidt den samme fornemmelse og gøre ham tryg - på samme måde som dynen gør ved hans ansigt nu. Det kan altså være en substitut for den dyne, han lige nu gemmer hovedet i og den kan følge ham ligeså længe det er nødvendigt.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske