Svar: Legetøj til spædbarn
16. september 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Jeres dreng er stadig så lille at den bedste leg for ham er jer. Han vil elske at studere jeres ansigter, prøve at gøre som I gør, forsøge at former sine læber, række tunge, smaske lidt osv. når I gør det. Han har brug for at spejle sig i jeres ansigt og øve sig i dette.
Derudover vil han stille og roligt begynde at pludre mere, bruge sin stemme og sige forskellige lyde. I vil kunne pludre i dialog, hvor I siger lidt til ham, giver en pause, hvor I venter på at han svarer, og så svarer I igen.
Han vil blive fascineret af at kigge på lyspletterne på væggen, han er aldersmæssigt lige igang med at han begynder at kunne se farver, han fokuserer lidt mere selvom det er kortvarigt og han ser bedst, når der er kontrast. Sort-hvide spiraler kan f.eks. være fascinerende, så en spændende ting for ham kan være at kigge på en uro, der drejer stille rundt over hans ansigt. Det kan dog også ligeså godt være bladende der bevæger sig i vinden.
I løbet af den næste månedstid vil I opleve at han åbner sine hænder mere, begynder at bruge sine arme og her bliver det stille og roligt mere interessant for ham at ligge under et aktivitetsstativ og slå til nogle ting. I begyndelsen vil det være tilfældigt om han rammer, men stille og roligt bliver hans bevægelser mere og mere koordinerede. Omkring 2 måneders alderen begynder han at savle mere, putter sine hænder i munden og her vil det være interessant for ham at få lidt at pille ved, lidt at putte i munden.
Det vil være en rigtig god idé at I allerede nu forsøger at vende ham til at ligge på maven hver dag. Det er vigtigt for at styrke hans nakke og rygmuskler og det behøver ikke være længe af gangen, bare han ligger på maven flere gange dagligt.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske