Svar: Vægtstagnering og vil kun puttes af mor
16. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Planen for dagen ser rigtig fin ud. Du skal naturligvis fortsat sørge for at energiberige maden ved at bruge fedtstof i grød, kommer smør på brødet, give Silas sovs osv. om aftenen og så lade ham spise varieret. Han har brug for både protein og fedt for at vokse og ud over at sikre ekstra fedtstof via mælk og smør, så kan du også give ham f.eks. fisk.
Fisk indeholder rigtig gode og meget vigtige olier og derfor er det godt at give ham fisk 2-3 gange om ugen. Det kan være aftensmad som I selv spiser, det kan også være fiskepålæg af forskellig slags - sildepostej, makrel, tun, rognguf, fiskefrikadeller og lignende som du kan give ham til frokost.
Protein findes især i kød og indmad og det er også vigtigt at han tilbydes dette. Men derudover er hård kogt æg også en mulighed og han må derfor gerne få ½ hårdkogt æg en gang imellem og også en æggepandekage eller lignende.
Med hensyn til at det kun er mor der kan putte, så tænker jeg at det hænger sammen med at han forbinder amning som en del af sit putteritual. Han forbinder derfor det at skulle sove med dig.
Da han stadig har behov for at blive ammet, så er det naturligvis vigtigt at du gør dette, men det er meget vigtigt at du forsøger at putte ham imens han er vågen, så han lærer at sove uden brystet. Det kan her overvejes om du skal lade far forsøge at putte, når du er færdig med at amme, så far stille og roligt kommer på banen.
Du kan også medtænke hans behov for en substitut for brystet, som ikke er en sut, men i stedet er en bamse eller en klud der dufter af dig. Det er vigtigt at det er noget som han kan finde roen med uden at han behøver sutte på det. Det er vigtigt fordi i takt med at du kan berolige ham på denne måde i stedet for med brystet, så vil andre også bedre kunne tage over og du kan få tid frigivet til andre ting.
I takt med at hans ammebehov i forbindelse med putning fjernes vil du altså bedre kunne tage hjemmefra. Derudover vil det være sådan, at han også om natten skal lære at komme videre i søvnen uden brystet og uden at få sut. Hvis han kun kan sove ved at have noget i munden, så vil han, som du beskriver, vågner op hele natten hver gang sutten tabes og vil ikke kunne sove igen, før du putter sutten i munden igen og igen ...
Så når du skriver at du ikke ved om det er fordi du ammer eller fordi han taber sutten at han vågner, så kan det skyldes begge dele. Han vågner fordi han har lært at falde i søvn med enten bryst eller sut i munden og det er den vane I skal forsøge at ændre på:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske