Svar: Usikker mht. amning,mad, vuggestuestart og søvn
16. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at indføre lidt mere fast rytme for dagen. En fast rytme både hvad angår tidspunkter for amning, tidspunkter for skemad og tidspunkter for søvn. Alle disse ting hænger sammen og det er vigtigt at du hjælper din datter til at få en rytme, som for det første gør at hun sover bedre og mere sammenhængende, men som også gør at hun begynder at spise mere rigtig mad og som samtidig gør at det er muligt for andre at passe hende.
Hendes mælkebehov er fortsat stort og det er rigtig dejligt at du gerne vil amme hende så længe som muligt. Det skal du naturligvis også gøre. Hun er sådan lige aldersmæssigt på grænsen til at kunne undvære amning inden formiddagslur. De fleste børn er 7 måneder, når man begynder at springe denne over .. Du må derfor vurdere om hun kan klare sig uden, når hun skal passes eller om hun skal tilbydes en flaske med mme om formiddagen, hvor du er på arbejde.
Det er også sådan at nogle børn har rigtig svært ved at koncentrere sig om det at spise skemad, det bliver fanget af alt muligt andet. Og her er det rigtig vigtigt at du hjælper hende med at holde fokus. Det er samtidig rigtig vigtigt at du sørger for at hun får skemad først og så mælk bagefter.
Med den alder hun har nu er det samtidig rigtig vigtigt at du tilbyder hende mere og mere rigtig mad, mere variation, mere smag - mad som stille og roligt tager udgangspunkt i den mad I andre spiser - hun skal have alle slags grøntsager, kød, fisk, lidt af din sovs på mosen osv. Ligsom hun nu også skal have grovere grødtyper, som havregrød og flerkornsgrød.
Derudover skal hun have brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og du skal motivere hende til at spise. Det er rigtig vigtigt at hun sidder med ved bordet, sidder i høj stol når I skal spise og at I har en rutine omkring dette. Hun skal altså forbinde det at blive sat der med at spise, hun skal ligesom vide, hvad der nu skal ske.
Det er derudover vigtigt at hendes mave fungerer. Du skal sikre dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Lige nu skal du ikke fokusere på hvor store mængder hun spiser, det vigtigste er at I følger en helt bestemt rytme, at tilbuddet om mælk er passende og placeres i forhold til tilbud om skemad, og at søvnen passes ind i forhold til dette. Det er vigtigt at du lige nu forsøger at styre det hele lidt mere, kigger lidt mer på klokken og prøver at lave en fast rutine.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning, sover lidt videre
Formiddag 9: Havregrød eller andre former for grød, du må gerne variere det så hendes nysgerrighed påvirkes. Gerne med lidt forskellig frugtmos på, vand af kop.
Tilbydes lidt brødskorper eller blød frugt i hånden
Ammes (eller flaske, når hun skal passes) og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Tilbydes brødhapere, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes (eller flaske, når hun skal passes) og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her den længste lur, måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes amning og får også her lidt frisk frugt i hånden at sidde med, det kan være stykker af appelsin, blomme, fersken, moden pære, melon eller lignende. Nogle gange vil hun måske også gerne have lidt frugtmos. Vand af kop
Powernapper evt, men begynder måske at kunne springe denne lur over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Det vil sige at hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Igen tilbydes hun brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30
Sen aften 23-24: amning
Nat 24-06: Behøver ikke længere mælk midt nat, men i stedet kan du hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen, få dynen om sig, blive puttet og kommme videre i søvnen.
Som du kan se så er der i denne plan plads til 6 amninger og det vil normalt være fint til at dække hendes mælkebehov. Det kan faktisk godt være at hun kan nøjes med 5 amninger, det må du prøve at vurdere. Det kan altså godt være at hun kan undvære amningen (og flasken) inden formiddagslur, men inden middagsluren er den fortsat vigtig. Så du må prøve at vurdere ud fra hvordan du skal arbejde - hvor de 4 timer ligge henne i løbet af dagen.
Som du kan se er 3 måltider formiddag, frokost og aften fint i 6 måneders alderen. Omkring 7 måneder vil det ofte være passende med et 4 skemåltid om eftermiddagen - det afhænger dog af hendes mælkeindtag. Man kan også prioritere at bibeholde amning om eftermiddagen fordi hun så stadig kan få dækket sit mælkebehov, hvis hun ikke får hverken bryst eller flaske i løbet af formiddag og inden middagslur ...
Det vil være rigtig godt at du tilbyder varieret mad, så du pirker til hendes nysgerrighed og du behøver ikke længere holde dig til det samme flere dage i træk.
Hvis du følger ovenstående plan og forsøger at tilbyde hende bryst, mad og putter hende til de tider jeg har skitseret her, så burde hun stille og roligt kunne lære denne rytme. Hun burde blive mæt til at kunne sove lidt længere og hun vil kunne lære at sove lidt mere sammenhængende. Hun vil også ernæringsmæssigt kunne undvære både mælk og vand midt nat, hvis du følger ovenstående plan - så er hun dækket fint ind i løbet af dagen.
Jeg håber at jeg hermed er kommet igennem alle dine spørgsmål, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske