Brev:
Usikker mht. amning,mad, vuggestuestart og søvn
16. september 2008
Alder:
6 mdr.
Usikker mht. amning,mad, vuggestuestart og søvn
Hejsa,
Tak for de svar du tidligere har givet mig omkring vores datter.
Nu staar vi overfor endnu et vigtigt spring i hendes udvikling og jeg har endnu engang brug for lidt inspiration og et puf i den rigtige retning. Denne gang er spoergsmaalet om mad, vuggestue start og soevn... og selvom jeg kan se at du har skrevet rigtigt meget om det... haaber jeg du har tid til endnu engang at svare paa spoergsmaal om emnerne.
Lidt status: Vores datter er nu 6 maaneder og ca. 8 kg (3.4 kg ved foedsel) Hendes refluks gaar meget bedre omend der stadig kommer noget op nu og da... isaer efter hun er begyndt at trille fra ryggen om paa maven. Hun er ogsaa blevet meget mere opmaerksom paa verdenen omkring hende og synes alt nyt er spaendende.... saa generelt er hun i trivsel. Hun kommer i seng ved 18-19 tiden om aftenen og er frisk ca. 12 timer senere. Hun sover ca. 4 powernap af 30 minutters varighed i loebet af dagen.
Jeg skal starte med at arbejde deltids (4 timer om dagen) om en maaned, hvor hun saa skal starte i vuggestue de timer jeg er vaek og vil derfor gerne have styr paa lidt forskelligt:
1. Vil gerne have reduceret hendes maaltider og lagt dem saa hun ikke har behov for amning de timer jeg er vaek
2. Vil gerne have have hende til at sove laengere traek baade om dagen og om natten
Vores datter ammes ca. hver 2-3 timer doegnet rundt og selvom det kun tager ca. 5-10 minutter synes jeg det er lidt frustrende (isaer om natten hvor hun nogle gange ammes hver 1.5 time) at det er saa ofte. Hun faar risgroed blandet med modermaelk og lidt frugt/groentsagsmos til frokost og lidt moedermaelk eller vand at drikke til men ellers ikke noget skemad. Hun er ikke synderligt interesseret i skemaden og spytter det meste af det ud. Ikke engang nye smage synes hun at vaere oplivet over ... tvaertimod.
Har proevet at give hende modersmaelkerstatning (forskellige maerker) at drikke i sutteflaske, tudkop og krus med to haandtag og hun vil bare ikke drikke det. Hun drikker gladeligt vand af kruset men naegter sutteflaske og tudkop.
Jeg er lidt ambivalent mht. hvor hurtigt jeg skal overgaa til skemad. Paa den ene side vil jeg gerne give hende saa meget modermaelk som muligt idet jeg selv er allergiker og paa den anden side vil jeg gerne have hun at hun kan undvaere mig/amningen naar hun starter i vuggestue.
Hvor mange timer burde hun kunne undvaere amning? Hvor hurtigt/langsomt skal jeg udskifte ammemaaltider med skemad (hvor mange maaltider skemad er maalet naar hun bliver 7 maaneder)? Hvor ofte kan jeg introducere nye smage (pt. giver jeg hende 3 dage af den samme type mos inden jeg skrifter til en ny)? Hvordan sikrer jeg at hun faar tilstraekkelig naaering og nok at drikke hvis hun ikke vil drikke modermaelk erstatning naar hun skal starte i vuggestue?
Med hensyn til hendes soevn moenster er det ved at gaa mig paa at skulle amme saa ofte om natten. Hun tager fint sutten og har aldrig vaeret en baby som faldt til ro ved brystet og det foeles som om hun virklig sutter og er sulten om natten. Haar forsoegt at give hende sutten om natten naar hun vaagner og lagt hende over til mig men hun falder ikke til ro foer hun bliver ammet. Kan det virkelig vaere at hun er saa sulten om natten? Med min soen som gjorde noget tilsvarende gav jeg ham vand i sutteflaske...men hun skriger hvis jeg giver hende sutteflaske og kan ikke overskue vand i almindelig kop midt om natten med vand udover det hele.
Glaeder mig til at laese dit svar og faa lidt inspiration til at komme videre.
Tak, Anja