Svar: Får han væske og mælk nok?
15. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Oscars mor
Jeg kan forstå at I har haft svært ved at komme igang med skemaden og det er rigtig dejligt at Oscar er begyndt at spise skemad nu og tilsyneladende spiser rigtig godt. Problemet er dog at han lyder til at spise så store mængder skemad, at det tager pladsen og lysten væk fra mælken. Derfor fravælger han amning om dagen.
Hans væske og mælkebehov er dog fortsat meget stor og for at indhente noget af det forsømte, som han skulle have haft i løbet af dagen, er han nødt til at amme om natten. Det er altså et naturligt behov, som konsekvens af at han ikke drikker nok i løbet af dagen.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 (evt. 5) amninger dagligt, ved siden af 4 måltider skemad (evt kun 3) og derudover vil barnet have behov for vand af kop og også lidt mad at sidde med i hånden selv. Hvis man ikke ammer, så skal mælkebehovet i den alder dækkes af flaske og det vil normalt være sådan at børn i 7 måneders alderen har behov for ca 800ml mælk i døgnet. I 8-9 måneders alderen kan nedsættes til 3 amninger/flasker (600ml) og efter 10 måneder til 2 amninger/flasker (400ml).
Det er altså vigtigt at din dreng får enten modermælk eller modermælkserstatning frem til han er et år. Hvis du således vil stoppe amning nu, så er det nødvendigt at han vil tage en flaske - ellers får du meget svært ved at få dækket hans behov for både mælk og væske. Han er simpelthen ikke i stand til at drikke så store mængder af en kop.
Da det lyder som om at han har problemer med hård mave og mangler lidt væske generelt, og du samtidig er ked af at amme og egentlig gerne vil stoppe amning - så er det altså vigtigt at I sætter alt ind på at få ham til at tage en flaske. I kan forsøge med forskellige typer mme, I kan komme lidt sukker i erstatningen for at få den til at smage bedre, I kan prøve med forskellige flaskesutter, lade ham ligge med flasken lidt selv, ligesom I gør med vandet osv. Hvad I kan finde på for at se om han ikke kan begynde at tage den.
Lykkes det ikke, så vil det være rigtig godt hvis du kunne bibeholde amning til han er i hvert fald 10 måneder. I den alder kan han få mere komælk og du kan så supplere ham med mme af kop, i grød osv.
Mit råd til jer er altså at I skærer ned på mængden af skemad, så der er plads til mælk i maven efterfølgende og at du så gør op med dig selv, hvorvidt du vil kæmpe for en flaske og få den indført eller om du vil amme længere tid, så mælkebehovet så vidt muligt dækkes hos dig.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper, agurkestænger eller lignende at gnaske i. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Det kan være en fordel at give en flaske eller amning her og prioritere dette i stedet for grød, for at holde mælkeindtaget oppe. Ellers kan man give lidt flerkornsgrød med frugtmos, lidt frisk frugt i hænderne osv. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, sovs, grøntsager af forskellig slags, indmaden af en frikadelle moset i grøntsagsmosen, boller i karry og lignende. Tilbydes kogte blomkål, broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til natten 19.30-20 med en amning eller flaske
Sen aften 23-24: Amning/flaske.
Som du kan se indeholder denne plan 5 amninger/flasker dagligt, hvis du vælger at tilbyde mælk om eftermiddagen for at holde væskeindtaget oppe, men kun 4, hvis du skønner at din dreng på denne måde er fint dækket ind og du serverer så grød om eftermiddagen.
Det er generelt en god idé at grød kun udgør to af dagens måltider og at han ellers får grøntsagsmos. Det er vigtigt at han også drikker vand og hvis det ikke er nok at styre hans mave via kosten, så må I tilbyde ham laktulose. Det er synd hvis han skal have hård mave og det påvirker også hans lyst til mad og væske i negativ retning. Han skal ikke græde, når han skal af med afføringen, det er synd for ham, så skal han have laktulose.
Jeg håber at I hermed har fået et overblik over mælk og væskebehov i løbet af en dag og hvad det kræver, hvis du vælger at stoppe amning nu ...
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske