Brev:
Får han væske og mælk nok?
15. september 2008
Alder:
7 mdr.
Får han væske og mælk nok?
Kære Helen,
Jeg har en søn på 7½ måned, som efter lidt startvanskeligheder nu er kommet rigtig godt i gang med skemad. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt han får væske nok – og derudover om han får mælk nok? Hvor meget mælk bør han få i denne alder?
Han har aldrig villet tage flasken (bortset fra den første måned), så før skemad har han fået al ernæring via amning. Vi kan nu få ham til at drikke lidt vand fra flasken, men kun hvis han er i humør til at ligge og lege med flasken. Den eneste han ellers vil drikke i løbet af en dag, er lidt vand fra en kop i forbindelse med hans måltider, samt mælk via amning om aftenen/natten. Han nægter at drikke mælk både af kop og af flaske.
Hans måltider på et døgn ser typisk således ud:
Morgenmad: Havregrød
Formiddag: Grød af forskellig art, f.eks. majsgrød
Frokost: Øllebrød
Eftermiddag: Frugtmos
Aftensmad: Kartoffelmos med diverse, f.eks. grøntsager/kød/fisk
Derudover bliver han ammet på følgende tidspunkter:
Godnat-mad ved sengelægning + 2-3 gange i løbet af natten.
Hans afføring er ofte hård, og han græder nogle gange når han skal af med det. Dette kan vel til dels skyldes, at han ikke får nok væske? Hvor meget væske har han brug for i løbet af en dag?
Jeg vil desuden gerne nedtrappe/stoppe med amning. Dette skyldes især, fordi jeg føler at han mest bruger det som en hyggestund eller som tryghed – selv synes jeg også det er rigtig hyggeligt, men har snart brug for at kunne sove en hel nat uden afbrydelser. Tidligere kunne han sove fra kl. 8 om aftenen til kl. 5 om morgenen. Efter han ikke bliver ammet om dagen, vågner han nu som sagt 2-3 gange i løbet af natten, og falder først til ro, når han er blevet ammet. Umiddelbart tror jeg ikke, det er fordi han er sulten, han vil ammes, da han spiser rigtig meget i løbet af dagen, og nogle gange om natten falder han hurtigt i søvn efter han er blevet lagt til ved amning.
Jeg er dog bekymret for, om jeg kan stoppe med amning, da det er den eneste mælk han vil drikke. Mener du jeg skal fortsætte? Eller kan jeg prøve at nedtrappe – og er det ok helt at stoppe?
Har du gode råd til, hvordan han kan få noget mere væske?
Min kæreste mener, at vi skal gøre hans mad mere flydende, således at han derigennem får mere væske, men jeg er af den overbevisning, at hans mad bør gøres grovere, således han efterhånden vænner sig til at alt mad ikke bare kan suges ind, dvs. at han så småt skal lære at tygge. Hvad mener du?
Håber du kan hjælpe os med nogle gode råd.
Mange hilsener
Oscars mor