Svar: Tryghed
15. september 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og dine tanker. Jeg tror du har meget ret i de refleksioner og tanker du gør dig omkring din datter og det lyder helt rigtigt at I ved at medtænke ekstra tryghed, nærhed og lydhørhed i løbet af dagen, kan lære hende stille og roligt at give lettere slip, når hun skal sige farvel.
Der er mange ting, der spiller ind på hvorvidt man får eller har et trygt barn og alle forældre ønsker naturligvis at deres barn skal vokse op og føle sig tryg, have mod på at møde verden, møde livets forskellige udfordringer.
For at børn kan trives og have det godt, så er det vigtigt at de har tillid til deres forældre. Tilliden kommer ved at vi er sammen med børnene i hverdagen og de skal opleve at vi er nærværende både fysisk og mentalt. Børn skal have mulighed for at fortælle hvordan de har det, hvad de tænker og føler og vi skal lytte til dem, føle med dem og støtte dem i at klare de udfordringer de står i ved at være anerkendende og respektere de små personligheder, som de er.
Tryghed og at vokse op og have det godt, handler også om selvværd. Det er vigtigt at vi styrker vores barns selvværd, hvilket ikke er det samme som selvtillid. Det har barnet også brug for, men selvværd og selvtillid er to forskellige ting og det er vigtigt at vi som forældre er bevidste om at give barnet begge dele.
Tryghed handler også om regler, om grænsesætning, om søskende. Det er vigtigt at børn føler sig retfærdigt behandlet og det er vigtigt at de, når de får et nej, også forstår og lærer hvorfor de der gik over stregen.
Tryghed handler også om ro, om at der ikke skal være stress. Det er forvirrende og utrygt for børn hvis de skal flytte hele tiden, skifte institution, omgangskreds osv. flere gange. Det betyder ikke at man ikke kan gøre det, ligesom I har gjort, men man skal vide at det er en stress-faktor og at man skal tage meget hensyn til barnet. Små børn kan faktisk godt få stress.
Tryghed handler også om at føle sig rask og sund. At have det godt, at kunne bruge sig selv motorisk. At kunne udtrykke sig både verbalt og motorisk, give udtryk for hvordan man har det.
Tryghed handler om ... Alt muligt - dette er bare et par eksempler :o)
Der findes en rigtig god bog, som jeg synes du skal læse. Den hedder "Trygge børn - en bog om at være forældre" og den vil ganske givet kunne give dig svar på nogle af dine spørgsmål. Den er skrevet af Jorunn Hansson og Christina Oscarsson og er med bidrag fra flere forskellige eksperter. Du finder den i min bogguide under 'opdragelse'.
Rigtig god fornøjelse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske