Svar: Delebarn - 2 år, 6 mdr.
15. september 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt forstå at du føler dig magtesløs og mindreværdig. Det er ikke rart at opleve ens barn græde, når man henter i institution eller når far afleverer hos dig. Det er psykiske rigtig hårdt og naturligvis bliver du ked af det.
Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med dig som mor, eller at din datter ikke nyder at være sammen med dig. Det handler sandsynligvis om at selve afleveringen, selve skiftet, har hun svært ved, hvilket er helt normalt.
Børn græder ofte lidt, når de afleveres og græder igen lidt, når de hentes og man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - dagplejen og hjemmet mødes eller som hos jer - skiftet mellem at skulle være hos far og skulle være hos mor. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være der hvor de kommer fra. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Du fortæller ikke noget om hvordan din datter trives i øvrigt. Det lyder som om at hun har det godt, at det går fint, når først hun er afleveret. Hun er ikke ked af at være hos dig, I hygger jer og har det rart - det er altså ikke dig eller stedet I bor, der er noget galt med, men det er skiftet mellem det ene og det andet som er rigtig svært for hende.
Du skal vise hende at du forstår det og at det er okay. Prøv ikke at blive ked af det, prøv at lade være med at tage det personligt og prøv i stedet at rumme det. Du skal bære det og du skal vise hende, at du godt kan forstå at det er svært at skifte situation.
Forestil dig at rollerne var byttet om. Hvordan ville det egentlig være, hvis du skulle flytte bopæl hver anden weekend og en dag i løbet af ugen? Hvordan ville du egentlig have det, hvis du hele tiden skulle bo skiftevis det ene sted og det andet sted? Hvordan har du det, når du skal på ferie og efter 1-2 uger, skal hjem igen? Hvordan ville du have det, hvis du skulle gøre det hver uge?
Det er store krav vi stiller til vores børn, når vi flytter dem mellem mor og far og det er helt naturligt at hun reagerer. Hun synes faktisk ikke det er sjovt, men det er sådan situationen er og hun lever med det - men hun reagerer også fordi det er svært. Og det skal du vise hende, at du godt forstår:o)
Håber du kan bruge mine tanker, rigtig meget held og lykke fortsat til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske