Svar: Baby sover for lidt
15. september 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Kristine
Når børn ikke sover, så skal man altid være opmærksom på at det kan være fordi de ikke får mad nok. Det er derfor rigtig godt at du tilbyder din dreng flaske, da du jo så ved helt præcist hvor meget han har fået. Du kan dog godt forsøge om du kan få en lille smule mere mælk i ham.
Et andet problem, som godt kunne gøre sig gældende hos jer, er at børnene ofte powernapper imens de spiser. Det vi sige at de faktisk får slappet af, får kroppen helt ned i gear og får den søvnfase, der lige giver dem den energi, der skal til for at de kan holde sig vågne igen efterfølgende. En powernap varer ikke mere end 20 minutter og da du fortæller at din dreng er rigtig lang tid om at spise, så kunne det godt være fordi han underspisningen faktisk powernapper.
Jeg vil derfor foreslå dig at du skifter til en større flaskesut, flere huller, hvor mælken løber hurtigere ud til din dreng og at du så samtidig søger for at holde ham vågen og aktiv når han spiser. Du skal virkelig holde ham igang, så han ikke får lov til at powernappe under spisning og så spisningen ikke trækker ud. Han skal spise hurtigt og effektivt og bagefter skal han så svøbes, have sin sut og puttes.
Han er stadig så lille at det med sutten skal læres og du kan med fordel stå og holde sutten ved hans ansigt når han skal sove. Du kan også bruge en sut med ring, hvorigennem du kan trække en stofble, så holdes den lettere på plads ved hans ansigt, når han ligger i liften på ryggen med hovedet drejet til siden.
Du må forsøge at holde ham sovende, når han taber sutten. Det er helt naturligt at sutten ryger ud og du behøver ikke komme den i munden hele tiden, men prøv om du ikke med dine hænder kan berolige og betrygge ham, så han falder til ro, komme videre i søvnen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske