Brev:
Sovevaner - atter engang
15. september 2008
Alder:
7 mdr.
Sovevaner - atter engang
Kære Helen.
Jeg har skrevet til dig et par gange vedr. vores dejlige søn, som nu er knap 8 måneder (25.01.08). Han har siden han var 3 måneder ikke sovet rasende godt om natten. Efter råd fra dig flyttede vi ham for et par uger siden ind på eget værelse og den første uge oplevede vi en kæmpe forbedring med kun 1 - 2 opvågninger i tidsrummet 20 - 06/07, hvoraf han fik bryst den ene af gangene. Men men men så skete der et eller andet og det bliver værre og værre.
Når vi har lagt ham for natten efter vores faste putteritual og han er faldet i søvn af sig selv vågner han med et skrig, når jeg forlader rummet. Jeg prøver med schyss- schyss lyde at berolige ham, men han falder først til ro igen, når jeg holder hans hånd. De sidste par aftener har det hjulpet, at jeg er blevet siddende ca et kvarter efter at han er faldet i søvn for så at liste ud af rummet. Men han vågner igen allerede efter en time og så gentager scenariet sig sådan rigtig mange gange resten af natten.
Vi har stået meget stejlt på, at han skal ligge og falde i søvn i egen seng og helst blive der. Men de sidste par nætter har jeg måtte tage ham ind om natten fordi jeg jo ellers slet ikke får sovet. Og jeg vil jo også gerne give ham den tryghed han så tydeligt efterspørger, men vi er bare så frygtelig i tvivl om, hvad der er det rigtige og samtidig realistiske at gøre?
Han er meget morglad for tiden og han er også en meget følsom dreng. Han behøver sådan set kun min hånd for at falde i søvn igen og altså hverken bryst eller vuggen eller lign, så jeg føler, at han har gode nok søvnassociationer. Og jeg sørger også for at lægge ham i de stillinger som jeg ved han bedst kan lide.
Nå men det vi gerne vil spørge dig om er om vi skal fortsætte med at lægge ham i egen seng og så tage ham ind til os om natten, skal vi flytte hans seng tilbage i vores soveværelse eller? Jeg har prøvet at ligge på en madras sammen med ham men lige så snart jeg lægger ham i hans seng græder han. Jeg har også prøvet at sove på en madras ved siden af hans seng på børneværelset men det lod heller ikke helt til at virke.
Jeg tager ham til ørelægen senere på ugen for at udelukke at han har ondt. Jeg er nu ret sikker på, at det ikke er ørerne, idet han altid falder helt til ro og i dyb søvn lige så snart han får lov til at ligge ved siden af mig. Jeg er også helt sikker på, at det ikke er sult for han accepterer fint kun at få bryst en gang sen aften. Han har ikke fået tænder endnu, men kan det virkelig være det? Jeg fornemmer selv, at det måske er en form for separationsangst som melder sig. Han kravler endnu ikke, men han kan møve sig noget rundt. Jeg håber sådan, at du kan hjælpe os lidt videre med dine rigtig gode og empatiske råd.
Kærlig hilsen
en træt mor