Svar: Hjælp jeg må have noget nattesøvn
15. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Dorte
Det lyder som om at der er liv og glade dage hos jer, med 3 så aktive drenge og jeg kan godt forstå at du efterlyser mere sammenhængende nattesøvn :o)
Du skriver at William sover godt om dagen. Betyder det at han sover meget eller? Jeg spørger naturligvis fordi man må overveje om han vågner om natten, fordi han på det tidspunkt er udsovet .. han lyder jo ikke ked af det, sulten eller lignende. Det lyder som om at han bare vågner og har lyst til lidt underholdning og det kunne jo tyde på at han måske får sit søvnbehov dækket fint og at du måske derfor skal se lidt på hvor meget han sover i løbet af dagen.
Så kan du naturligvis sige, at Benjamin så også burde vågne, fordi de sover ens - men det er jo ikke sikkert, det kan jo godt være at Benjamin har behov for en times søvn mere i døgnet end William måske har behov for.
Du skal regne med at børnene har behov for at sove 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Sammenlagt vil de fleste børn gennemsnitligt sove måske 5 timer i løbet af dagen - om natten vil barnet sove ca 10 - naturligvis afbrudt af mad.
Du fortæller at drengene bliver puttet mellem 19-19.30 og sover til næste morgen tidlig kl. 6.30-7. Det vil faktisk sige 11-12 timers nattesøvn, hvorfor et sammelangt søvnbehov om dagen sagtens kan være 3½ time ...
Mit råd til dig lige nu er derfor at du prøver at se på hvor meget børnene egentlig sover og medtænker om William vågner fordi han søvnmæssigt er dækket rigtig godt ind.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre ... fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske