Svar: Afviser flasken - 9 mdr.
15. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Der kan være flere grunde til at din datter afviser flasken.
Måske er din datter ved at få tænder eller måske er hun ved at blive forkølet. Hvis hun føler sig generet i munden, har ondt osv. så vil hun naturligt ikke føle det særlig rart - ofte vil det så gå over i takt med at hun atter får det bedre, i takt med at tænderne bryder frem, forkølelsen går over osv.
Det kan også være at hun er træt af smagen. Hvis hun har fået mme længe, så kan det godt være blevet lidt kedeligt for hende og hun gider det ikke rigtig mere. Nogle gange hjælper det at skifte mærke, forsøge med lidt vælling, som smager anderledes eller lignende og det er også okay.
Det kan også nogle gange hjælpe at servere det koldt - ligesom hvis det var sødmælk. Hun er måske lidt træt af den varme mælk og så er den kolde pludselig mere interessant.
Det kan også nogle gange hjælpe lidt at komme lidt sukker i mme, altså søde det. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml mælk og se om hun så synes det smager bedre ...:o) Det skal naturligvis trappes ud igen.
Så kan det også være en udtryk for at hun lige nu gerne selv vil bestemme. Ligesom børn kan lukke munden for skeen og dreje hovedet, protestere voldsomt mod at skulle ligge og have skiftet ble på puslepuden osv. så kan børn også sagtens protestere mod at skulle have flasken. Ofte er det et udtryk for at de gerne vil selv og du kan derfor prøve at tilbyde hende flaske, hvor hun selv får lov til at holde ved den .. Alternativ løsning, men det kan virke og fysisk kontakt og nærhed, må hun så få på et andet tidspunkt :o)
Derudover må du forsøge at sikre hendes behov for mælk ved at bruge mælk i madlavningen, komme mælk på og i grød og mos (hvis hun vil spise dette), give hende sovs, yoghurt osv. Og væskeindtaget må derudover dækkes af vand, så meget du nu kan få hende til at drikke. Du må naturligvis også med den alder hun har tilbyde hende sødmælk af en kop, måske det smager hende bedre ... du kan lave smoothies hvori der er mælk, lave milkshakes (blende sødmælk og banan sammen) og lignende, som kan få hende til at indtage lidt mælkeprodukt. I princippet er der jo ikke forskel på om hun får en milkshake hvor banan og mælk er blendet eller om det serveres hver for sig.
Du kan overveje om du skal give hende jerntilskud, hvis hun ikke når op på de 400ml - det kunne være en rigtig god idé.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske