Svar: Sovevaner, korte lure hele tiden
14. september 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Hvor er det flot at du malker ud og tilbyder din dreng din mælk. Det er et stort arbejde at finde overskud til udmalkningen dagen lang - det er rigtig flot at du kan klare dette. Hatten af for det.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at din dreng kan have appetitspring. Selvom han ikke bliver ammet, kan han sagtens have behov for at få lidt mere mælk nu, med den alder han har og derfor kan du med fordel forsøge at tilbyde ham lidt ekstra, for at se om han kan spise lidt mere.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne lære ham at tage imod en sut ... Du skal naturligvis forsøge med lidt forskellige typer, for at finde ud af hvilken model der passer ham bedst. Hvis du kan finde en der ligner flasken du bruger, så vil det være rigtig godt. Den er han jo vant til at sutte på og får ikke kvalme af ... :o)
Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken - det sætter gang i maven og hjælper både mad og luft videre i gennem systemet. Ved at give din dreng mad og derefter få ham til at tage en sut, kan du således hjælpe ham til at fordøje maden bedre og han får lidt mere ro i maven og kan måske derfor sove lidt længere.
Alt efter hvordan han spiser, så kan du overveje om du skal lægge en pause ind i måltidet eller om han har bedre af at spise sig færdig på en gang. Nogle børn tømmer en flaske hurtigt og effektivt, de spiser med stor vacuum og en lind og jævn strøm. Andre børn spiser langsomt, de slipper, tager fat, slipper igen osv.
Fordi børn spiser forskelligt af flasken, så kan man tilbyde flaske på forskellig vis. Hvis din dreng hører til dem der har brug for pauser undervejs, så kunne du f.eks. prøve at tilbyde ham ½ portion, skifte ham, få ham til at bøvse osv. og så tilbyde ham sidste ½ portion derefter. Hvis han hører til dem der spiser hurtigt og effektivt, så kan det være bedre at lade ham tømme sin flaske, slå en ordentlig bøvs og så tilbyde ham en sut inden han så efterfølgende skal sove igen.
Det er vigtigt at du forsøger at få et helt måltid i ham imellem to søvnperiode, så han ikke kommer ind i en rytme, hvor han slatspiser, slatsover, slatspiser osv. Prøv om du kan holde lidt gang i ham og få ham til at tage ordentligt fra, så han bliver mæt nok, kan sove et lidt længere stræk og vågner op og atter spiser en lidt større mængde, hvorefter han kan sove en lidt længere og god lur igen.
Du kan med fordel give ham en sutteklud ved ansigtet. Det kan være en stofble som du trækker igennem suttens ring, kluden kan dufte af dig og lidt af din mælk og den kan give ham ro, når han skal sove.
Det er også rigtig vigtigt at du svøber ham, så han hjælpes til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Hans faldrefleks/mororefleks er stadig kraftig - lige når han er ved at falde i søvn, lige når han er ved at skifte søvnfase, så flagrer hans arme og han vågner og græder. Hvis du svøber ham, så hjælper du ham til at holde fysisk ro og komme videre i søvnen. At blive svøbt med en sut og en sutteklud er derfor en god måde at få ham til at sove lidt længere på.
Når du skal have ham til at bøvse, så prøv at holde hans ryg lige. Enten over din skulder eller hvor du holder ham om livet og har ansigtskontakt. Det er vigtigt at hans skulderblade løftes lidt og ryggen holdes udstrakt/lige. Hvis han ligger krummet sammen på din brystkasse, så er det sværere at komme af med luften for ham.
Prøv også om du kan hjælpe ham lidt af med prutterne ved at cykle lidt med hans ben, bukke benene op, strække dem lidt osv. så du får sat lidt gang i maven.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske