Svar: Skal jeg give ham flasken?
14. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Line
Det er altid rigtig hårdt, når barnet vælger amningen fra før man som mor føler sig parat til at slippe det. Men når det er sagt, så lyder det faktisk rigtig fint at amningen stopper nu, hvor du skal begynde på arbejde og jeres hverdag skal ændre sig ... så selvom det er hårdt, så er det også okay :o)
Det er super flot at du har kunne ammet så længe, - det er faktisk dobbelt så meget som gennemsnittet og det er helt bestemt noget værd. At din dreng fravælger brystet nu handler ikke om hans følelser til dig som mor. Han forbinder ikke bryst og mor på den måde, han er stadig ligeså knyttet til dig som tidligere - jeres kontakt er bare på en anden måde nu og det er sådan det skal være :o)
Han bliver hele tiden ældre, og hans behov ændrer sig, der sker rigtig meget med ham. Jeg synes det er en rigtig god idé at tilbyde ham flasken. Han vil gerne have den og du kan give ham modermælkserstatning som indeholder de vitaminer, mineraler osv. som han har behov for. Samtidig med at du ved præcist, hvor meget han har fået. Derudover er det meget lettere for andre også at passe ham og når han ikke ammes mere, så er det vigtigt at han får sin modermælkserstatning - han bør ikke kun få komælk og komælksprodukter med den alder han har. At få en flaske er derfor helt naturligt. Han får en stor mængde mælk af gangen, falder til ro og har det rigtig godt med det - så det skal du også have.
Og ja, det er rigtigt - om 4 måneder skal han af med flasken igen, men 4 måneder er også et stykke tid og netop nu hvor du starter arbejde, han skal passes og jeres dagligdag ændrer sig, så er det rigtig vigtigt at han får noget som giver ham roen og gør ham tryg og det gør flasken.
Derfor er det fint, hvis han kan få flaske 3 gange dagligt og på den måde få sit mælkebehov dækket. Kan du holde fast i morgenamningen skal du naturligvis gøre dette, men virker det ikke for jer, så er det også helt okay.
Stort knus herfra og jeg håber det er gået godt med arbejdsstart :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske