Svar: Dårlig mave - 2 år, 1 mdr.
14. september 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Louise
Da jeg læste til sygeplejerske i sin tid (det lyder godt nok som om at jeg pludselig er meget gammel :o)) så lærte jeg, at det altid er vigtigt at tage "3 på hinanden følgende prøver", når man skal tage afføringsprøver. Selvom den ene prøve ikke viser noget, så kan den anden altså godt vise noget ...
Jeg synes derfor du skal tale med lægen igen og spørge om det kan være rigtigt at din dreng har afføringsproblemer så længe og om ikke I skal få sendt et par nye prøver af sted.
Derudover tænker jeg, at du naturligvis skal se på hans indtag af mad. Det kan være en rigtig god idé at du skruer ned for indtaget af groft brød i en periode. Du må stadig gerne give ham fiberholdigt brød, men prøv at give ham de lidt lysere brødtyper uden hele kerner. Schulstad levebrød kan være et eksempel på dette.
Det vil også være rigtig godt at du koger hans grøntsager og ikke giver ham for meget 'råkost'. Derudover vil det være rigtig fint, hvis du kunne få ham til at spise lidt ris og lidt pasta og holde igen med den meget krydrede mad. Giv ham også gerne tykmælk eller A38 gerne med moset banan eller revne æbler.
Giv ham kogt vand fremfor vand fra hanen (bare i en periode) og giv ham evt lidt fortyndet æblejuice en gang imellem. Hold generelt igen med frugt, det er fint at du tilbyder ham frugt, men hold mængden lidt nede og giv ham helst æbler og banan.
Det er også vigtigt at hans mad ikke er for mager, du skal stadig komme smør på brøddet, tilsætte fedtstof i grøden, give ham sovs eller anden form for fedtstof til kartoflerne om aftenen og andre grøntsager.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske