Svar: Kan et barn få for meget mælk?
14. september 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Renata
Børn kan godt få for meget mælk og det lyder som om at du skal skrue din datters indtag af mælk og mælkeprodukter lidt ned.
Det anbefales som din læge har sagt, at børn får ca 500ml mælk dagligt og det er alt incl. Det vil sige den mælk hun får af kop og den mælk som naturligt indgår via madlavningen, som sovs, yoghurt osv. Samlet bør hun ikke overstige ½ liter om dagen.
Børn der drikker meget mælk kalder man for mælkedrankere og det er et problem fordi det giver barnet ernæringsmæssigt problemer. Hvis en stor del af barnets energiindtag dækkes af mælke og mælkeprodukter, så bliver barnets kost for ensidig. Det betyder at barnet blandt andet får for lidt jern i kosten og det kan på sigt medføre blodmangel. Det giver også trætte og ofte meget blege og uoplagte børn ... Drikker børn mere end 500ml mælk dagligt er der simpelthen ikke plads til andre og mere vigtige fødevarer som f.eks. groft brød, frugt, grøntsager, kød og fisk.
Din datters mavepine kan godt skyldes hendes indtag af mælk, men det kan naturligvis også skyldes at hun har fået en virus eller andet, hvor lidt kogt vand eller te ofte lindrer lidt ...:o)
Så ja, det er ikke godt for Victoria at drikke så meget mælk og du bør holde igen med at tilbyde hende flere kopper mælk dagligt. Hun kan sagtens nøjes med at drikke en kop mælk om morgen og en kop mælk om aftenen, så kan hun få lidt yoghurt en gang imellem, lidt sovs til sin mad og lignende - og så er hun meget fint dækket ind. Hun bør ikke tilbydes mælk af kop til alle måltider, men bør drikke vand, som er den bedste tørstslukker for hende.
Håber dette er forklaring nok og hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske