Brev:
Kan et barn få for meget mælk?
14. september 2008
Alder:
21 mdr.
Kan et barn få for meget mælk?
Kære Helen,
Som du nok kan huske har Victoria i en periode haft mælkeallergi hvor hun udelukkende fik nutramigen. Da maven begyndte at fungere gik vi i samråd med børnelægen over til skummetmælk, men det drak Victoria ikke så meget af - så for at være sikker på, at hun fik ½ l mælkeprodukter om dagen supplerede vi mælkeindtaget med ost, A-38 osv.
Nu hvor vi har skiftet over til letmælk er hun pludselig blevet helt vild med mælk. Hun drikker 2 kopper lun mælk om morgenen (jeg har målt, at der cirka kan være 150 ml mælk i koppen). Hun får mælk oven på sit havregrød (som ellers er lavet på vand) og drikker mælk dertil ved siden af (hvor meget ved jeg ikke helt, da hun får morgenmad i dagplejen). Når hun får havregrød i weekenden drikker hun vand eller juice til. I løbet af dagen får hun ost, smør på sit brød og nogle gange yogurt eller A-38. Hun er helt vil med frugtgrød med mælk ovenpå, så det får hun også nogle gange til dessert. Inden sengetid får hun så lun mælk af kop og hun kan ikke nøjes med en, så inden sengetid får hun igen 2 kopper mælk.
Hun indtager altså ca. 600 ml mælk (bare af kop) i løbet af en dag og derudover får hun så smør, yogurt, ost.... - vi giver hende ingen kalkpiller ved siden af, men der er kalktilskud i hendes vitaminpille (multi tabs).
Mit spørgsmål er så om det er for meget?? Min læge siger, at så små børn burde ikke indtage mere end ½ l mælkeprodukter om dagen, men kan ikke rigtig begrunde hvorfor. Er det skadeligt for Victoria at få mere end ½ l?
Jeg vil nævne, at hendes afføring er fin. Hun har et par gange i løbet af den sidste tid klaget over mavepine, hvor hun så har fået varm te og så er mavepinen efterfølgende gået over = er det al den mælk som giver hende mavepine???
Ser frem til at høre dine råd.
Hilsen
Renata