Svar: Skemad og hvor meget amning?
13. september 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Med den alder din datter har, er hendes mælkebehov fortsat rigtig stort. De fleste børn vil have behov for at få 800-1000ml mælk i døgnet i 6 måneders alderen og det svarer normalt til at man ammer 5-6 gange dagligt. Ved siden af dette skal barnet så have sin skemad.
At du skal begynde at arbejder sætter naturligt en begrænsning i forhold til amning om dagen og med den alder hun har, vil alternativet til amning normalt være en flaske ... Hr I prøvet med udmalket modermælk, så smagen er noget hun kender? Har I prøvet med forskellige flaskesutter - naturgummi, silikone, anatomiske, runde osv? Jeg ved at nogle familier har haft held til at få barnet til at tage flasken, hvis de har købt en Pigeon - her fåes en model med en mere elastisk flaskesut ...
Har I prøvet at komme lidt sukker i modermælkserstatningen? En tsk sukker i 100ml mme, kan søde det så meget, at barnet tager imod. Modermælk er noget sødere end mme og det søde er derfor noget barnet kender.
Har I forsøgt at tilbyde flasken forskellige steder - liggende i favn, i sengen, barnevognen, ved siden af jer i jeres seng osv. Nogle gange hjælper det at have barnet liggende ved siden af sig, når man giver flasken, fordi netop det at være i favn forbindes med amning og derfor virker forvirrende.
Har I prøvet at tilbyde flaske, når hun halvsover. F.eks. sen aften, hvor hun evt vil tage flasken i søvne fordi hun ikke registrerer at det er flaske og derfor bare lapper mælken i sig ...?
Ud fra den plan du sender, så lyder det dog ikke urealistisk at du kan amme tidlig morgen, eftermiddag og aften og på den måde få din datter sikret en vis mængde mælk - og om dagen må far så fortsat forsøge med flasken eller give hende vand af kop. ...
...
En plan for dagen, hvor mor er på arbejde i dagtimerne, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden (appelsinbåde, stykker af fersken, blomme og lignende) vand af kop.
Puttes til formiddagslur, evt. forsøge med flaske inden
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, andre brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden at sidde med selv.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur ca kl 14
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes lidt frisk blød frugt som om formiddagen, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser, lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks lavet i ovnen osv. Vand af kop
Puttes til natten med amning ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller forsøge med en flaske mme, for at se om hun om aftenen mere eller mindre i søvne vil acceptere den ...
Sover til næste morgen tidlig uden mælk ...
Hvis du ammer aften, sen aften, tidlig morgen og eftermiddag så får din datter 4 amninger dagligt. For nogle er det nok, for andre lige i underkanten. Du kan dog øge hendes indtag af mælk ved at komme lidt mme i grød og mos, og du kan sikre hendes væskeindtag ved også at give vand. Det må således være sådan, hvis det ikke lykkes far at tilbyde hende flaske en gang i løbet af dagen ... men jeg synes han skal gøre et forsøg. En flaske, f.eks inden middagslur ville være en rigtig god idé, men vil hun ikke, så er der jo ikke noget at gøre ved det:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske