Svar: Mad, putteritual og natamning
13. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det er dejligt at du har læst mit svar til en anden mor - så er du fuldstændig klar over hvad problemet er hos jer: Din datter forbinder det at skulle sove med at få bryst, hun ammes i søvn, lirkes fri og puttes - derfor søger hun dette, det hun kender, det der gør hende tryg, hver gang hun vågner i løbet af natten.
Samtidig falder hun i søvn i jeres seng, hun forbinder altså jeres seng med at skulle sove og det gør, at hun naturligt vågner, når hun om natten skifter søvnfase og oplever at hun ligger et andet sted, at hun er blevet flyttet ...
Det er derfor rigtig vigtigt at du forsøger at lære din datter af falde i søvn uden at brystet er i munden. Det betyder ikke at hun ikke stadig skal ammes, men det er vigtigt at du putter hende i egen seng, så hun lærer at falde i søvn der hvor du ønsker hun skal sove. Og så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen på det tidspunkt, hvor hun er vågen nok til at registrere hvor hun bliver lagt, men træt nok til at kunne sove videre.
Det vil derudover være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde din datter skemad 3 gange dagligt og i stedet for at give hende 1½ dl. af gangen 2 gange dagligt som nu, så skære mængden lidt ned og tilbyde 1 dl. 3 gange dagligt efterfulgt af mælk. Det vil sikre hende mælk nok i løbet af dagen, så du er sikker på at hun ikke vågner om natten fordi det er et reelt behov for at få sit væske og mælkebehov dækket.
Du kan prøve at lave grøntsagsmos uden kartoffel eller med kun en lille smule kartoffel, for at se om hun så bedre kan lide det. Det kunne f.eks. være mos lavet af gulerod, blomkål, broccoli og squash ...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: En portion grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30-10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16.30: Ammes
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Evt. amning x 1. Måske kan hun sove igennem uden - prøv om det kan lade sig gøre at undvære.
Når du putter din datter er det altså fortsat reelt at hun tilbydes skemad, ammes og derefter puttes. Men du skal altså lægge hende fra dig imens at hun stadig kan registrere hvor hun bliver lagt. Du skal følge samme ritual både dag og aften.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun virker parat til at kunne sove, men endnu ikke sover. Hun skal være rolig, afslappet, fyldt med mad og mælk og så skal du stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng.
Det kan være en god idé at holde hendes svøbt, så hun føler sig omsluttet. Hun er bare ikke længere omsluttet af dine arme, men skal være omsluttet af sin dyne eller et tæppe eller måske en voksi-pose, duni-duo osv. hvad de nu hedder. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser, imens hun ligger i sengen. Giv hende evt. en sutteklud og en bamse, som hun får fast hver gang hun skal sove. Stille og roligt vil hun forbinde dette med at skulle sove.
Når hun græder så skal du skelne gråden fra hinanden. Det er okay, hvis hun græder fordi hun er lidt overtræt og lige skal lukke 'dampen ud' inden hun så i løbet af få minutter overgiver sig og falder i søvn. Hvis hun græder længere og mere vedvarende, så skal hun op i din favn, beroliges osv. og så må du prøve at putte hende på samme måde, når hun atter virker parat. Så har du måske puttet hende lidt for tidligt og så må du forsøger igen lidt efter - hele tiden roligt og nærværende - slet ikke "godnat og sov godt" :o) Du kan se mine anbefalinger af de forskellige bøger om søvn i min bogguide.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske