Brev:
Mad, putteritual og natamning
13. september 2008
Alder:
5 mdr.
Mad, putteritual og natamning
Kære Helen.
Vores dejlige datter bliver 6 måneder om en uges tid, og vi er begyndt at have problemer med hendes putte- og søvnritualer.
Indtil hun var 4 måneder, sov hun rigtig fint - ofte i sin egen seng til kl. 5-6 om morgenen, og vi troede, vi havde ramt jackpot. Men pludselig begyndte hun at melde sig tidligere og tidligere om natten, og vi regnede med, at det var på tide at begynde med lidt fast føde, så vi introducerede hende for Nestlés risgrød med banan.
Det tog lidt tid at vænne hende til det, men nu er det blevet et kæmpe hit, og hun spiser snildt mellem 1-2 dl. grød både til frokost og aften og drikker vand af kop. Vi har i denne uge forsøgt os et par gange med hjemmelavet kartoffel/gulerodsmos med en klat smør og lidt MME, men det bryder frøkenen sig bestemt ikke om! Hun vil heller ikke drikke MME af kop. Kun vand.
Men det nye madskema med grød har absolut ikke forbedret vores nætter. Hun vågner tidligere og tidligere og vil ammes natten lang. Men lad os starte ved begyndelsen: Putteritualet! Det er netop gået op for mig via min online mødregruppe, at langt de fleste andre derinde bare kan lægge deres børn i tremmesengen, synge en sang, ae lidt, sige godnat, og så falder børnene selv i søvn. Sådan fungerer det ikke her i huset! Vega falder kun i søvn på følgende tre måder: Amning, køretur i barnevognen eller i bilen (autostolen).
Oftest lægger jeg mig med hende i vores seng, når hun bliver træt ved 19-tiden. Ammer hende i søvn, lirker mig fri og lister ud af værelset. Så vågner hun oftest 2-3 gange i løbet af den næste time eller to, hvor jeg så gentager proceduren. Når min mand og jeg så skal i seng, kommer hun over i sin egen seng. Ellers triller vi en tur med hende i barnevognen og stiller hende i liften i tremmesengen. Hun vågner ikke lige så ofte i løbet af de første to timer, når vi bruger barnevognen. De sidste par uger er hun allerede vågnet kort tid efter, vi selv er gået i seng. Det eneste, der hjælper, er at amme hende i søvn igen. Så hun ligger i vores seng natten lang, suget fast på mig, og jeg er ved at blive vanvittig..
Jeg læste et af dine svar til en anden mor i en lignende situation, hvor du forklarede, at barnet var blevet vænnet til at skulle have bryst for at komme videre i søvnen, hver gang det vågnede om natten. Jeg tror, det samme er tilfældet her. Hun vågner ikke rigtigt op, men piver og famler om sig med arme og ben, og søger efter brystet. Når hun får det, falder hun straks til ro igen og sover videre. Jeg har prøvet bare at holde mine hænder om hende, holde dynen stramt om hende, men det hjælper ikke. Hvordan kommer man ud af denne onde cirkel?
I øvrigt har min datter fået to tænder i undermunden, og nu har hun 5-6 gange bidt mig i brystvorten - forleden så hårdt, at det blødte - og det er jo heller ikke så rart. Hun har aldrig villet tage en sut eller flaske, og jeg har ellers forsøgt tusind gange med alle slags sutter og flasker. Jeg aner derfor ikke, hvilket alternativ til brystet jeg kan give hende?! Skal jeg nøjes med at have én bestemt bamse liggende i hendes seng - og ikke syv forskellige som nu? Jeg har ikke haft held med en sutteklud..
Jeg har følgende spørgsmål:
1) Skal vi fortsat forsøge med kartoffel/gulerodsmosen, eller skal vi prøve noget andet? Hvordan vil du generelt anbefale, at hendes madskema ser ud?
2) Putteritual og natamning. Min mand og jeg er klar over, at det vil tage tid at ændre rutinen, og at vi skal være konsekvente, selvom det bliver modbydeligt. Jeg HADER, når min datter græder, og bryder mig ikke om at skulle nægte hende noget. Men vi kan ikke blive ved med at amme natten lang. Hvordan vil du anbefale, at vi griber det an - både mht. putning og natamning? Jeg er MEGET modvillig overfor bogen "Godnat og sov godt". Jeg synes, den lyder forfærdelig. Hvad mener du, og hvad anbefaler du?
De bedste hilsner fra
En Meget Træt Mor..