Svar: Ammestop og opvågning nat
13. september 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Desværre er der lidt svartid på brevkassen i øjeblikket, så jeg håber jeg når at svare dig inden jeres weekend-projekt :o)
I forhold til din datters alder, så er det helt relevant med amning 3 gange dagligt og det kan i løbet af den næste månedstid sættes ned til to (f.eks. aften og sen aften, så det er eftermiddagsamningen der forsvinder). Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om at det skal være og det lyder umiddelbart som om at din datter ikke er helt enig i at det er tiden endnu ... Samtidig fortæller du at det er svært at få mælk i hende i løbet af dagen, hun bruger ikke flaske og drikker ikke gerne større mængder af kop og jeg tænker derfor at det er en lille smule problematisk at stoppe amningen helt fra den ene dag til den anden.
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at din datter lærer at falde i søvn uden at få bryst og det lyder som om at I har arbejdet rigtig godt på dette. Hun ammes ikke længere før sine lure i løbet af dagen og når hun efter amning bliver puttet til natten, så er hun vågen og far luller hende til ro med sang.
Den måde I får hende til ro på i løbet af dagen og inden hun skal sove om aftenen er vigtig også at indføre om natten. Det vil sige at hun skal sove, hvor hun er faldet i søvn, far synger den samme sang, hun kærtegnes på samme måde, puttes med sin sutteklud eller bamse - det hele ligner hinanden både dag og nat. Når hun ikke får vand for at sove om dagen, skal hun heller ikke have vand for at sove om natten ...
Om dagen sover hun i sin barnevogn og om aftenen i sin seng. Det er fint, fordi hun så forbinder disse steder med at skulle sove. Når hun skal sove, bliver hun så trillet, vugget eller ... ? Det er vigtigt at I medtænker hvordan I luller hende til ro - det skal være en måde, som også kan bruges, når hun vågner om natten og har behov for hjælp til at komme videre i søvnen.
Man er også nødt til at medtænke at hun lige nu gennemgår en stor udvikling, hvor hun sandsynligvis motorisk øver sig rigtig meget. Hun kryber hen over gulvet, gør måske tegn til at kravle, hun bevæger sig fysisk mere og mere væk fra jer, viser mere og mere selvstændighed og hun er i det man kalder for separationsfasen. Det betyder at hun i denne alder ofte vil være lidt mere tryghedssøgende og samtidig også have en større motorisk uro. Hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke kan komme væk fra, hun ligger sig op i kravlestilling om natten, vugger, banker hovedet ind i sengegavlen osv. Det er naturligt for hendes alder og udvikling.
Det I skal være opmærksomme på her er, at give hende den ekstra tryghed og nærhed, som hun har behov for og det kan f.eks. godt være brystet. Men det er meget vigtigt at det er kortvarigt, det er meget vigtigt at hun ikke får lov til at sætte mælkemængden op og det er meget vigtigt at I forsøger at holde fast i gode sovevaner. Hun bliver jo også mere og mere bevidst og det er jer, der ved hvad der i sidste ende er bedst for hende.
Det er også en alder, hvor børn ofte har lidt for travlt til egentligt at spise nok i løbet af dagen. Der sker så meget og de følger med i alt. Samtidig vil de gerne spise selv og det kræver ofte så stor koncentration, at barnet simpelthen bliver for træt og ikke indtager helt nok - og mangler barnet mad om dagen er det naturligt at søge det om natten ...
Der er altså rigtig mange ting der spiller ind og som I skal tage med i jeres overvejelser, når I vil ændre på jeres datters søvnvaner.
Det er dejligt at din svigermor vil hjælpe, hvis I mener det er den bedste løsning for alle parter - at hun tager over. Hun kan af gode grunde ikke amme, men kan jo give masser af nærhed osv. Det er dog bare stadig vigtigt at der er genkendelighed. Jeres datter skal som sagt puttes på samme måde dag, aften og nat og svigermor synger jo f.eks. ikke med samme stemme som far. Så vil et nyt putteritual måske være nødvendigt - noget I alle kan gøre...
Det samme med weekend-seng. Hun bør faktisk lære at falde i søvn i den seng, hvor I gerne vil have hende til at sove fremover. Det handler ikke kun om at sove, men om at føle sig tryg, føle at stedet er noget hun kender, noget hun kan forholde sig til. Hun ved at når hun puttes på en bestemt måde, et bestemt sted, så er det fordi hun skal sove.
Mit råd til dig er derfor at du ikke stopper amning fra den ene dag til den anden, men trapper ned, så du holder dig til kun at amme aften og sen aften. Simpelthen for at give din datter den tryghed og for at sikre hende mælk og væske nok. Selvom du ikke oplever at der er meget at komme efter, så må der være noget - ellers gad hun ikke ligge der ... Og så skal hun puttes i den seng og på det værelse, hvor I vil lære hende at sove og hun skal puttes på den måde I fremover ønsker hun skal sove på - altså med klud, bamse, bestemte kærtegn, sang osv. Der skal være genkendelighed fordi det giver tryghed.
Hvis du har besluttet dig for at stoppe amning fuldstændig fra den ene dag til den anden, så er det naturligvis også et valg. Men så er det nødvendigt at din datter vil drikke mælk af kop. Helst mme elleralternativt sødmælk. Derudover må hun så spise tykmælk, neutral sødmælksyoghurt med frugtmos eller lignende og naturligvis også få sovs, ost osv. som du nævner at I forsøger med.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske